نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی کشف همزاد زمین در چند سال آینده

به گزارش سیناپرس، مشکل اینجاست که ستارگان کوتوله زرد مانند ستاره خورشید آنقدر درخشان هستند که یافتن سیارات کوچکی که به دور آنها می چرخند با تلسکوپ های موجود دشوار است.

یافتن سیارات در اطراف ستاره های کوتوله قرمز کم نورتر بسیار ساده تر است. تلسکوپ ها در نور غرق نمی شوند و سیگنال سیاره در حال حرکت در مقابل ستاره مشخص تر است.

همچنین این درست است که تعداد ستارگان کوتوله قرمز بسیار بیشتر است و حدود 70 درصد از کل ستارگان راه شیری را تشکیل می دهند و بیشتر سیاراتی که خارج از منظومه شمسی پیدا کرده ایم به دور آنها می چرخند.

خبر خوب این است که تحقیقات نشان می دهد: سیارات فراخورشیدی مشابه زمین ممکن است بسیار بیشتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت در اطراف کوتوله های قرمز رایج باشند و ما احتمالا در این دهه یکی را خواهیم یافت.

این تحقیق توسط دکتر ماساهیرو ایکوما (Masahiro Ikoma) در رصدخانه ملی نجوم ژاپن و تاداهیرو کیمورا (Tadahiro Kimura) دانشجوی دکترا دانشگاه توکیو، بر اساس انتقاد از شیوه طبقه بندی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت انجام شده است.

به طور گسترده ای پذیرفته شده است که یک سیاره قابل سکونت باید صخره ای بوده و باید دارای آب مایع باشد. برای انجام این کار باید در منطقه قابل سکونت اطراف یک ستاره زندگی کند که در آن آب یخ نمی زند یا نمی جوشد. با این حال، سیاره ای که در چنین منطقه ای واقع شده است، لزوما آب نخواهد داشت. 

چیزی که زمین را قابل سکونت می کند فقط آب روی سطح آن نیست. هم اقیانوس ها و هم قاره ها نقش حیاتی در چرخه کربن آن دارند.

به گفته محققان، این امر به حفظ آب و هوای معتدل کمک می کند که در آن آب مایع و حیات وجود داشته باشد. محققان فکر می کنند ما باید به دنبال سیاراتی با اقیانوس ها، قاره ها و سواحل باشیم ، در حقیقت سیاراتی که در آن خشکی و دریا می توانند همزیستی داشته باشند.

محققان با در نظر گرفتن آب حاصل از فعل و انفعالات بین سطح مذاب یک سیاره جوان و جو اولیه آن، فکر می کنند که چند درصد از سیارات تقریباً به اندازه زمین قابل سکونت بوده و باید آب کافی برای آب و هوای معتدل داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، پژوهشگران فکر می کنند که ماموریت های بررسی سیارات فراخورشیدی مانند ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی (TESS) و گذرهای سیاره ای و نوسانات ستاره ها (PLATO) می توانند نمونه های متعددی از سیارات فراخورشیدی کاملا مشابه زمین با اقیانوس، سواحل و قاره ها را در این دهه پیدا کنند. 

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی Nature Astronomy منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل