نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اینجا دیگر جایی برای پرندگان مهاجر نیست

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، مهاجرت هایی که به دو شکل خارجی و داخلی اتفاق می افتد، در مهاجرت داخلی پرندگان از نقطه ای به نقطه دیگر در کشور مهاجرت می کنند و مهاجرت های خارجی از سرزمین های دور و نزدیک اتفاق می افتد و در این میان تالاب ها و سدهای استان همدان مکان مناسبی برای حضور پرندگان مهاجر بود، اما با روند خشکسالی همدان و خشکی تالاب ها از جمله تالاب آق گل و بعد از آن داستان تلخ خشک شدن سد اکباتان دیگر پرنده مهاجری در این مکان ها مشاهده نخواهد شد و جایی برای پرندگان مهاجر نیست.

همدان میزبان 3هزار و 882 قطعه پرنده مهاجر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در سال گذشته استان همدان میزبان سه هزار و 882 قطعه پرنده مهاجر بود که در تالاب ها و آبگیرهای موجود در استان همدان مستقر شده و بعد از استراحت به مسیرشان ادامه دادند.

سیده مریم محمدی اضافه کرد: پرندگان مهاجر تمایل به استقرار در مکانهایی دارند که آبگیر در وضعیت مناسب و امنی از نظر آبی باشد تا در آن محل ساکن شوند و بعد به مسیر خود ادامه دهند و با توجه به خشکی تالاب آق گل که در گذشته تعداد زیادی پرنده مهاجر حضور پیدا می کرد همچنین با خشکی سد اکباتان در سالجاری دیگر شاهد پرنده مهاجر در این مناطق نخواهیم بود.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم با بارش های پاییزه و زمستان شاهد پر شدن آبگیرها و تالاب ها و احیا آنها باشیم تا همچنان میزبان پرندگان مهاجر باشیم.

محمدی با بیان اینکه  پرندگان مهاجر تمایل بیشتری به استقرار در تالاب ها را دارند و سدها به نسبت تالاب ها جای مناسبی برای مستقر شدن آنها نیست، تصریح کرد: با این تفاسیر در گذشته شاهد تعداد محدودی از پرندگان مهاجر در سد اکباتان بودیم که دیگر این مکان شاهد حضور پرندگان مهاجر نخواهد بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست همدان خاطرنشان کرد: در حوزه پرندگان مهاجر موظف به حفاظت و حراست از پرندگان مهاجر را داریم و هرگونه شکار پرنده مهاجر پیگیرد قانونی دارد همچنین پرندگان مهاجر در صورت مواجه شدن با بحث خشکسالی در تالابها و آبگیرهای خشک شده به مسیر خود ادامه می دهند و به سایر استان ها سفر می کنند.

وی گفت: مجموعه حفاظت محیط زیست استان ها هرساله در بهمن ماه  اقدام به سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می کنند که امسال با توجه به خشکی تالاب آق گل و سد اکباتان آمار سرشماری در استان همدان نسبت به سال گذشته احتمالا کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: بیشترین تراکنش پرندگان مهاجر در سال های گذشته در استان همدان سد کلان ملایر، تالاب شیرین سو و آبشینه بوده است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل