نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کیان امور مدیریت کشور باید بدست نخبگان سپرده شود

به گزارش سیناپرس، دکتر ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری دوازدهمین همایش ملی نخبگان گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی یک تا 1.2 درصد از افراد هر جامعه ای مستعد نخبگی هستند. طبق این آمار ما باید یک میلیون نخبه در ایران داشته باشیم اما تنها پنجاه هزار نفر از این افراد شناسایی شده اند. نخستین رویکرد ما این است که طی 3 سال آینده تعداد نخبگان کشور را بیشتر شناسایی کنیم. رویکرد دوم مان این است که این افراد در فرایندهای اجتماعی اثربخشی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: همچنین در طرح شهاب 2 رویکرد را دنبال می کنیم. نخست، مستعدین برتر و نخبگان مناطق دور افتاده و محروم را شناسایی و دوم، نخبگان مقیم خارج از کشور را جذب خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: اقتصاد نفتی جایی برای نخبگان ندارد از اینرو باید اقتصاد دانش بنیان را افزایش دهیم و زمینه ای برای بکارگیری نخبگان را فراهم کنیم. ما اگر به سمت دانش بنیان حرکت کنیم، ضریب بکارگیری نخبگان افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: اکنون نخبگان ایران شناسنامه دار نشده اند. ما باید با تغییر شیوه نامه ها حجم نخبگان را باید بر اساس استاندارد جهانی 20 برابر کنیم و کیان امور مدیریت کشور را باید بدست نخبگان بسپاریم تا وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال سیناپرس مبنی بر اینکه بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت نخبگان به میهن چه برنامه ای در دستور کار خود دارد؟ گفت: بر اساس آمارها مهاجرت نخبگان در سه دسته برگزیدگان المپیادهای علمی،  نفرات ۱ تا ۱۰۰ کنکور و یک تا هزار کنکور صورت می گیرد؛ ۵۷ درصد نخبگان برگزیدگان المپیادهای علمی هستند که ۳۹ درصد آنها مهاجرت کرده اند. ۶۹ درصد نخبگان نیز نفرات ۱ تا ۱۰۰ هستند که ۲۷ درصد آنها مهاجرت کرده اند و ۷۸ درصد نخبگان نیز از میان دارندگان رتبه ۱ تا هزار کنکور هستند که ۱۶.۷ درصد آنها تاکنون مهاجرت کرده‌اند.
باقری مقدم اظهار کرد: طبق آمارها مهاجرت نخبگان بین سال های 1383 تا 1399 رخ داده است که تاکنون 2700 نفر آنها به کشور بازگشته اند و 10 هزار نفر ایرانی مقیم خارج از کشور نیز درخواست همکاری داده اند.

وی تصریح کرد: ما اکنون برای بازگشت این نخبگان برنامه های مختلفی در نظر گرفته ایم. برخی از این افراد مشکل سربازی دارند که پیگیر این مساله هستیم تا مشکل سربازی آنها برطرف شود. همچنین در نظر داریم بستری را فراهم کنیم تا این افراد جذب عضو هیات علمی دانشگاه ها شوند.

وی خاطرنشان کرد: با کمک دولت در نظر داریم با اجرای طرح سرباز، سالانه هزار نفر نخبه را در دستگاه های اجرایی جذب و برای هزار نفر از آنها واحد مسکونی ایجاد کنیم. از سوی دیگر شناسایی هزار نخبه علوم پایه و علوم انسانی را از کنکور امسال شروع کرده ایم. این افراد به مدت 10 سال تا پایان مقطع دکترا مورد حمایت قرار می گیرند.

گزارش: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل