ابتکار:آسیب های زیستی تهدیدی جدی برای جهان و بشریت است

معصومه ابتکار روز دوشنبه در سفر یک روزه به اراک در جمع قضات و مسوولان دستگاه قضایی استان مرکزی افزود: اهمیت مسایل زیستی در حد موضوعات امنیتی است و غفلت از این مهم تیشه ای بر ریشه توسعه و سلامت است.
وی گفت: دولت تدبیر و امید با درک حساسیت محیط زیست چاره اندیشی و اولویت بخشی به موضوعات زیست محیطی را در صدر ماموریت ها دارد و تلاش می شود به دور از شعار زدگی و با دیدگاه کارشناسی، اقدامات راهبردی و ترمیمی در این بخش انجام شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که منابع طبیعی و تنوع زیستی سرمایه کلان خدادادی است که امکان استفاده بی حد و حصر از ظرفیت زیستی آن ها در کوتاه مدت و فارغ از برنامه و ضابطه وجود ندارد.
وی بیان کرد: برداشت بیش از ظرفیت از منابع پایه آب، خاک و طبیعت باعث تسریع در روند بیابانی شدن مراتع و ایجاد کانون های گرد و غبار و بروز تنش و بحران زیست محیطی می شود که امروز شاهد چالش های آن در بیشتر نقاط کشور هستیم.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهارکرد: نگاه دولت تدبیر و امید نسبت به محیط زیست در تمام سیاست ها و برنامه های توسعه ای یک اصل است و تاکنون حداقل پنج لایحه در خصوص مشکلات قانونی که سازمان حفاظت محیط زیست را گرفتار می کند از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
دکتر ابتکار گفت: علاوه بر این مصوبات کنوانسیون های بین المللی و منطقه ای نیز برای رفع خلاهای قانونی و مشکلات زیست محیطی راه گشا است.
وی افزود: مباحث محیط زیست فرابخشی و فراقوایی است و بیانات رهبر معظم انقلاب در 17 اسفندماه سال گذشته در خصوص محیط زیست خط مشی روشن برای تمامی ارکان نظام است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: مسایلی چون قضازدایی و جرم انگاری در محیط زیست، ضرورت همکاری و تبیین مباحث تخصصی در تخریب محیط زیست، بی توجهی به قانون و نیز ضعف مواد قانونی در سلب و ایجاب برخوردی با واحدهای آلاینده در نشست های مشترک سازمان محیط زیست و کمیسیون قضایی مجلس با قوت دنبال می شود.
دکتر ابتکار اظهارکرد: مهار آسیب های زیستی در کشور نیازمند نهضت قوی و هدفمند فرهنگی، اصلاح رفتار لایه های مردمی با طبیعت و اجرای موثر سیاست ها و قوانین در این حوزه است.
وی، از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تغییر نگاه مردم و ارتقای فرهنگ نسبت به محیط زیست است.
ابتکار در بخش دیگری از سخنانش افزود: برخی از معادن استان مرکزی به خصوص در شهرستان محلات ضمن نازیبایی محیط زیست و وارد آوردن زخم بر پیکره طبیعت، آبگرم این منطقه را که ظرفیتی طبیعی است و می تواند در راهبردهای اشتغالزایی و رونق گردشگری نیز نقش افرینی کند، مورد تهدید جدی قرار داده است.
وی بیان کرد: توسعه، کشاورزی، اشتغال و رونق فعالیت و کار در جامعه منهای الزامات زیست محیطی عامل تخریب و آلودگی است و دولت از این رویه باطل حمایت نمی کند.
وی اظهارکرد: محلات یکی از زیباترین مناطق دنیاست و بهره برداری بی برنامه و غیراصولی از معادن، حق استفاده مردم از مناظر زیبا و گرانبها را سلب کرده و اثرات روحی و روانی و لطمه به طبیعت و محیط زیست را در پی داشته است.
معاون رییس جمهوری گفت: هر اقدامی که نتیجه آن آلودگی محیطی به ویژه آلایندگی هوا باشد، از نظر سازمان حفاظت محیط زیست جرم است و در تمامی دنیا سالهاست که این مساله حل شده و منشا آلودگی به عنوان مسوول مستقیم رفع آن شناخته شده است.
ابتکار افزود: استان مرکزی از قطب های مهم تولید و اثرگذار در اقتصاد است که نقشه توسعه ای آن با وجود آلودگی های موجود باید هوشمندانه ترسیم شود و در جانمایی صنایع، مکان یابی ، توجیه اولیه و ارزیابی های زیست محیطی دقت ویژه شود.
وی در بخشی از سخنانش بیان کرد: ساماندهی شکار غیرمجاز، تجاوز به حریم تنوع زیستی کشور، زمین خواری، کوه خواری، بازنگری فعالیت آزمایشگاه های معتمد و پایش ها از دیگر اولویت های برنامه ای سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور است.
معاون رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: همه دستگاه ها با همکاری یکدیگر بتوانند حکمرانی مطلوب داشته باشند و وظایف خود را متناسب با اهداف توسعه ای انجام دهند تا کسانی که سوء استفاده کرده و برخلاف ضوابط و مقررات به محیط زیست آسیب می رسانند فضای امن برای تخریب زیستی نداشته باشند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا