ابتکار:آسیب های زیستی تهدیدی جدی برای جهان و بشریت است

معصومه ابتکار روز دوشنبه در سفر یک روزه به اراک در جمع قضات و مسوولان دستگاه قضایی استان مرکزی افزود: اهمیت مسایل زیستی در حد موضوعات امنیتی است و غفلت از این مهم تیشه ای بر ریشه توسعه و سلامت است.
وی گفت: دولت تدبیر و امید با درک حساسیت محیط زیست چاره اندیشی و اولویت بخشی به موضوعات زیست محیطی را در صدر ماموریت ها دارد و تلاش می شود به دور از شعار زدگی و با دیدگاه کارشناسی، اقدامات راهبردی و ترمیمی در این بخش انجام شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که منابع طبیعی و تنوع زیستی سرمایه کلان خدادادی است که امکان استفاده بی حد و حصر از ظرفیت زیستی آن ها در کوتاه مدت و فارغ از برنامه و ضابطه وجود ندارد.
وی بیان کرد: برداشت بیش از ظرفیت از منابع پایه آب، خاک و طبیعت باعث تسریع در روند بیابانی شدن مراتع و ایجاد کانون های گرد و غبار و بروز تنش و بحران زیست محیطی می شود که امروز شاهد چالش های آن در بیشتر نقاط کشور هستیم.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهارکرد: نگاه دولت تدبیر و امید نسبت به محیط زیست در تمام سیاست ها و برنامه های توسعه ای یک اصل است و تاکنون حداقل پنج لایحه در خصوص مشکلات قانونی که سازمان حفاظت محیط زیست را گرفتار می کند از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
دکتر ابتکار گفت: علاوه بر این مصوبات کنوانسیون های بین المللی و منطقه ای نیز برای رفع خلاهای قانونی و مشکلات زیست محیطی راه گشا است.
وی افزود: مباحث محیط زیست فرابخشی و فراقوایی است و بیانات رهبر معظم انقلاب در 17 اسفندماه سال گذشته در خصوص محیط زیست خط مشی روشن برای تمامی ارکان نظام است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: مسایلی چون قضازدایی و جرم انگاری در محیط زیست، ضرورت همکاری و تبیین مباحث تخصصی در تخریب محیط زیست، بی توجهی به قانون و نیز ضعف مواد قانونی در سلب و ایجاب برخوردی با واحدهای آلاینده در نشست های مشترک سازمان محیط زیست و کمیسیون قضایی مجلس با قوت دنبال می شود.
دکتر ابتکار اظهارکرد: مهار آسیب های زیستی در کشور نیازمند نهضت قوی و هدفمند فرهنگی، اصلاح رفتار لایه های مردمی با طبیعت و اجرای موثر سیاست ها و قوانین در این حوزه است.
وی، از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تغییر نگاه مردم و ارتقای فرهنگ نسبت به محیط زیست است.
ابتکار در بخش دیگری از سخنانش افزود: برخی از معادن استان مرکزی به خصوص در شهرستان محلات ضمن نازیبایی محیط زیست و وارد آوردن زخم بر پیکره طبیعت، آبگرم این منطقه را که ظرفیتی طبیعی است و می تواند در راهبردهای اشتغالزایی و رونق گردشگری نیز نقش افرینی کند، مورد تهدید جدی قرار داده است.
وی بیان کرد: توسعه، کشاورزی، اشتغال و رونق فعالیت و کار در جامعه منهای الزامات زیست محیطی عامل تخریب و آلودگی است و دولت از این رویه باطل حمایت نمی کند.
وی اظهارکرد: محلات یکی از زیباترین مناطق دنیاست و بهره برداری بی برنامه و غیراصولی از معادن، حق استفاده مردم از مناظر زیبا و گرانبها را سلب کرده و اثرات روحی و روانی و لطمه به طبیعت و محیط زیست را در پی داشته است.
معاون رییس جمهوری گفت: هر اقدامی که نتیجه آن آلودگی محیطی به ویژه آلایندگی هوا باشد، از نظر سازمان حفاظت محیط زیست جرم است و در تمامی دنیا سالهاست که این مساله حل شده و منشا آلودگی به عنوان مسوول مستقیم رفع آن شناخته شده است.
ابتکار افزود: استان مرکزی از قطب های مهم تولید و اثرگذار در اقتصاد است که نقشه توسعه ای آن با وجود آلودگی های موجود باید هوشمندانه ترسیم شود و در جانمایی صنایع، مکان یابی ، توجیه اولیه و ارزیابی های زیست محیطی دقت ویژه شود.
وی در بخشی از سخنانش بیان کرد: ساماندهی شکار غیرمجاز، تجاوز به حریم تنوع زیستی کشور، زمین خواری، کوه خواری، بازنگری فعالیت آزمایشگاه های معتمد و پایش ها از دیگر اولویت های برنامه ای سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور است.
معاون رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: همه دستگاه ها با همکاری یکدیگر بتوانند حکمرانی مطلوب داشته باشند و وظایف خود را متناسب با اهداف توسعه ای انجام دهند تا کسانی که سوء استفاده کرده و برخلاف ضوابط و مقررات به محیط زیست آسیب می رسانند فضای امن برای تخریب زیستی نداشته باشند.