محمدعلی ابراهیمی حضور در نظام رتبهبندی تایمز ( THE Times Higher Education) را موجب ارائه دادههای عملکردی قابلاعتماد (پژوهش، آموزش و تأثیرگذاری) درمورد دانشگاه به مخاطبان ازجمله دانشجویان و خانوادههای آنها، اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران نظام آموزشعالی کشور دانست.
وی با بیان اینکه جایگاه دانشگاه در رتبهبندی تایمز و سایر رتبهبندی های معتبر برای ارزیابی عملکرد هر مؤسسه آموزشعالی در صحنه جهانی و ارائه منبعی برای مخاطبان برای درک مأموریتها و موفقیتهای مختلف مؤسسات بسیار با اهمیت است، افزود: باید تلاش کرد که بر پایه شاخصهای این رتبهبندی در سالهای آتی ارتقای جایگاه دانشگاه هدفگذاری شود که این امر تنها با همکاری و تلاشهای همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه پیامنور میسر می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور همچنین درباره این نظام رتبهبندی اظهار داشت: نظام رتبهبندی تایمز از سال ۲۰۰۴ میلادی سالانه دانشگاههای برتر جهان را با استفاده از پنج معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بینالمللی و درآمد صنعتی ارزیابی و معرفی می کند. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبهبندی از طریق نظرسنجی از صاحبنظران حوزهای موضوعی، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسشنامهای که خود دانشگاه پر میکنند، گردآوری میشود.
ابراهیمی به شاخصهای مورد استفاده در این نظام اشاره کرد و گفت: این شاخص ها در حوزه آموزش شامل؛ شهرت دانشگاه: در ارتباط با شهرت دانشگاه از صاحبنظران حوزههای مختلف موضوعی نظرسنجی میشود (وزن ۱۵ درصد)، نسبت اعضای هیاتعلمی به دانشجو (وزن ۵/۴ درصد، نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان کارشناسی (وزن ۲۵/۲ درصد)، نسبت فارغالتحصیلان دکتری به اعضای هیئتعلمی (وزن ۶ درصد)، درآمد دانشگاه (وزن ۲۵/۲ درصد) است.
وی یادآور شد: شاخص های حوزه پژوهش شهرت پژوهشی دانشگاه، شهرت پژوهشی دانشگاه از طریق نظرسنجی از صاحبنظران بهدست میآید (وزن ۱۸ درصد)، بهرهوری پژوهشی شامل تعداد مقالات منتشر شده توسط دانشگاه که در مجلات معتبر پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شدهاست (وزن ۶ درصد) و درآمد پژوهشی شامل درآمد پژوهشی دانشگاه با ازای هر عضو هیاتعلمی (وزن ۶ درصد) است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور به استنادات علمی به عنوان یکی دیگر از شاخص ها نام برد و گفت: تعداد استنادهای که مقالات دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت کردهاست (وزن ۳۰ درصد) در این رتبه بندی مهم است.
ابراهیمی افزود: وجهه بینالمللی نیز یکی دیگر از شاخص های رتبه بندی است که بر اساس؛ نسبت دانشجویان بینالمللی به دانشجویان داخلی (وزن ۵/۲ درصد)، نسبت اعضای هیئتعلمی بینالمللی به اعضای هیئتعلمی داخلی (وزن ۵/۲ درصد) و همکاری بینالمللی شامل تعداد مقالاتی که با مشارکت پژوهشگران سایر کشورها نوشتهشده است (وزن ۵/۲ درصد) سنجیده می شود.
وی آخرین شاخص رتبه بندی را درآمد صنعتی عنوان کرد و افزود: این شاخص از طریق نسبت درآمد حاصل از صنعت دانشگاه به تعداد اعضای هیاتعلمی محاسبه میشود (وزن ۵/۲ درصد).
No tags for this post.