نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغذیه سالم به اقتصاد کشور کمک می کند

به گزارش سیناپرس، غذا نقش اساسی در سلامت بدن ایفا می کند. منظور از غذا و تغذیه سالم، گنجانده شدن گروه متنوعی از غذاها به اندازه ای متعادل در رژیم غذایی است.24 مهر ماه( برابر با 16اکتبر) روز جهانی غذا بهانه ای شد تا بیشتر به بحث غذا و اهمیت آن در سلامت جسمانی بپردازیم.

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: امروزه غذا به عنوان یکی از عامل های تعیین کننده سبک زندگی شناخته می شود. تقریبا 70 درصد بیماری ها با تغذیه و غذای سالم در ارتباط هستند. مطمئنا وقتی فردی تغذیه سالم نداشته باشد، دچار مشکلاتی می شود.

وی افزود: دراین دوره ریسک بسیاری از بیماری ها بالا رفته و فرد مستعد بیماری ها می شود. همچنین تغذیه می تواند به بسیاری از افراد بیمار و ناتوان به عنوان نقش درمانگر کمک کند و ریسک درد و عوارض ناشی از بیماری ها را کاهش دهد، بنابراین باید به اهمیت غذا پی ببریم و نقش آن را بشناسیم.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: استفاده از الگوی غذایی( نه صرفا نوع غذای مصرفی) بسیار مهم است. به عنوان مثال تناول میوه اهمیت دارد اما با وجود اینکه مصرف میوه خوب است،ازیاده روی در مصرف آن نیز می تواند مضر باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید بین غذاها توازن و تناسب وجود داشته باشد به همین دلیل ما باید از الگوی غذایی پیروی کنیم. هم اکنون الگوهای غذایی مختلفی در دنیا وجود دارد اما مهمترین و بهترین آن رژیم غذایی دش  (DASH Diet) است. این الگوی غذایی بیشتر برای بیماران پر فشاری خون مورد استفاده قرار می گیرد. تاکید این الگوی غذایی بر مصرف حبوبات، میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف نمک، انتخاب گوشت سالم، جایگزینی چربی های سالم به جای چربی های اشباع شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از بهترین الگوهای غذایی، رژیم غذایی مدیترانه ای است. با علم امروز هیچ الگوی غذایی بهتر از مدیترانه در دنیا وجود ندارد. این الگوی غذایی نیز مانند رژیم غذایی دش بر استفاده از میوه ها و سبزی ها و مصرف حبوبات تاکید کرده است. همچنین در این الگوی غذایی مصرف روغن زیتون، زیتون، غذاهای تخمیری، لبنیات تخمیری و پروبیوتیک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، اگر ما الگوی غذایی سالم داشته باشیم، بسیاری از مشکلات جسمی مان برطرف می شود و دیگر نیازی به دکتر و درمان نخواهیم داشت. وقتی فردی تغذیه درستی داشته باشد کمتر بیماری می شود و کمتر به پزشک مراجعه می کند.

جعفریان به سیناپرس گفت: در حال حاضر علاوه بر نقش تغذیه در ایجاد بیماری های مزمن، قلبی و عروقی و دیابت، تغذیه نقش مهمی نیز در بیماری های عفونی ایفا می کند. اگر فردی سیستم ایمنی قوی داشته باشد( که منشا آن تغذیه سالم است)، ریسک ابتلای خیلی از بیماری های عفونی در او کاهش پیدا می کند.

متخصص تغذیه و رژیم شناسی یادآور شد: در اپیدمی کرونا به وضوح مشاهده شد کسانی که چاق بودند، دور کمر و شکم بزرگی داشتند بیشتر از دیگران در بیمارستان بستری شدند و درگیری شدیدی با این بیماری داشتند اما در مقابل افرادی که وزن مطلوبی داشتند،علائم جدی کرونا در آنها کمترمشاهده شد. این امر نشان داد که اگر ما از تغذیه سالم برخوردار باشیم، علاوه بر اینکه از سلامتی و طول عمر بیشتری بهره می بریم بلکه به اقتصاد خانواده و کشورمان نیز کمک می کنیم به همین دلیل باید سعی کنیم از یک الگوی غذایی سالم بهره مند شویم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: برخی از کودکان نیز فقط یک نوع میوه مصرف می کنند. در حالی که باید تنوعی از میوه ها در برنامه غذایی شان گنجانده شود. بسیاری از افراد روزانه فقط یک نوع میوه خاص مثلا موز یا سیب می خورند. هرچند خوردن این میوه ها خوب است و منافعی دارد اما نیازهای واقعی بدن آنها را تامین نمی کند؛ زیرا ریز مغذی ها در مواد غذایی مختلف یافت می شود.

وی خاطرنشان کرد: با خوردن یک ماده غذایی شما نمی توانید همه ریز مغذی ها را به بدن تان برسانید، بنابراین توصیه می شود افراد میوه های متنوعی مصرف کنند؛ هرچه میوه ها رنگی تر باشد بهتر است ، زیرا میوه های رنگی مواد آنتی هیستامین و فلاونوئید بیشتری دارند و می توانند سلامت افراد را ارتقا دهد.

جعفریان در پایان افزود: بنابراین توصیه می شود تمامی افراد جامعه برنامه غذایی سالم و سبک زندگی مناسبی را برای خود انتخاب کنند تا بتوانند سلامت خود را تضمین کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل