نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف گونه ای از خرچنگ های باستانی و عجیب چینی

به گزارش سیناپرس، این فسیل در منطقه Chengjiang Lagerstätte یافت شد. محققان اینگونه شرح می دهند که؛ تصور کنید موجودی به شکل یک برس توالت در حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش در امتداد بستر دریا در نزدیکی جنوب غربی چین کنونی زندگی می کرده است.حالا آن برس توالت را با چشمانی که روی ساقه‌ های آن تکان می ‌خورند، تصویر کنید.

یک جفت زائده بازویی با و یک دم با تیغه های بلند و جارو مانند، حالا شما تصویر بسیار خوبی از یک حیوان عجیب و غریب که به تازگی کشف شده خواهید داشت که در دوره کامبرین یعنی بین ۵۴۱ میلیون تا ۴۸۵.۴ میلیون سال پیش می زیسته است. 

دانشمندان این نمونه های فسیلی را که یکی از آنها تقریباً کامل بود در سال ۱۹۹۰ در چنگجیانگ لاگرشتات (Chengjiang Lagerstätte) مکانی در استان یوننان چین، پیدا کردند.

محققان گزارش دادند: گونه جوانتر تقریبا ۱۵ سانتی متر طول و حدود ۵ سانتی متر عرض داشت و به گروهی از بندپایان منقرض شده اجدادی ساکن اقیانوس ها به نام رادیودنت تعلق دارد. 

در ابتدا محققان حیوان عجیب و غریب را به عنوان یک گونه رادیودونت که قبلا شناخته شده بود شناسایی کردند. هان زنگ (Han Zeng) پژوهشگر ارشد این مطالعه و استادیار موسسه زمین شناسی و دیرینه شناسی نانجینگ در آکادمی علوم چین گفت: با این حال، جلویی‌ ترین اندام سیخ‌ دار این فسیل که به عنوان زائده‌های رپتوریال شناخته می‌ شوند، با سایر رادیودونت‌ها متفاوت بود که منجر به ارزیابی مجدد فسیل‌ ها شد. 

زنگ در ادامه توضیح داد: اگرچه رادیودنت‌ها دارای طرح‌ های بدنی مشابهی هستند، اما گونه‌ ها به طور عمده با اشکال متنوع زائده‌ های شکاری متمایز می‌ شوند و فسیل ‌های آن ها آنقدر منحصر به‌ فرد بودند که محققان تشخیص دادند که این نه تنها یک گونه جدید بلکه یک جنس ناشناخته است.  

بر اساس این مطالعه، پژوهشگران این گونه عجیب را Innovatiocaris maotianshanensis نامیدند که نام آن از واژه‌ های لاتین نوآوری و خرچنگ و نام گونه Maotianshan، مکانی در Chengjiang که فسیل‌ها در آن کشف شد، گرفته شده است. زنگ همچنین گفت: در واقع، رادیودنت ها از قدیمی ترین شکارچیان غول پیکر روی زمین هستند و زمانی که این گونه زندگی می کرد، یکی از ترسناک ترین شکارچیان اقیانوس بود. 

او توضیح داد: وجود آنها در کامبرین اولیه در ۵۲۰ میلیون سال پیش نشان دهنده تشکیل شبکه های غذایی پیچیده و اکوسیستم های دریایی است. علاوه بر اهمیت اکولوژیکی، رادیودونتا دارای ظاهری بسیار عجیبی است که بیش از یک قرن از زمان اولین اکتشافات فسیلی آنها در دانشمندان را متحیر کرده است.

شکل گیری رادیودنت ها به قدری عجیب است که برای چندین دهه، بخش های جدا شده بدن آنها توسط دیرینه شناسان به عنوان اجزای طیف وسیعی از گروه های جانوری شناسایی می شد. برخی از اجزای غیرمعمول این حیوان که به تازگی توصیف شده ‌اند شامل دهان‌ رو به عقب و تنه ‌های نوک پنجه‌ ای است.

زنگ گفت: در گونه I. maotianshanensis، زائده های شکارچی خاردار نشان دهنده شکار طعمه های نسبتاً بزرگ است در حالی که چشمان درشت آن نشان می دهد که بینایی خوبی دارد. آبشش ها و لبه های کنار تنه آن احتمالاً برای تنفس و شنا استفاده می شده در حالی که ساختارهای دم به چرخش و مانور آن کمک می کردند. به گفته زنگ: به طور کلی، این ساختارهای بدن این حیوان را به یک شکارچی فعال تبدیل کرده است.

به گزارش سیناپرس، زنگ در پایان افزود: به عنوان یک گونه جدید، Innovatiocaris وجود یک دودمان تکاملی جدید در میان رادیودونتا را نشان می دهد و به این نکته اشاره می کند که هنوز چیزهای زیادی در مورد تنوع و تاریخ تکاملی این گروه کشف نشده است. 

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل