نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت اثر انگشت خیره کننده نور ستاره

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا یک تصویر فوق ‌العاده دیگر از کیهان گرفته است و این بار، نتیجه کمی شبیه چیزی است که ما اینجا روی زمین با آن آشنا هستیم.

در یک بیانیه مطبوعاتی، ناسا خاطرنشان کرد:آخرین تصویر خیره کننده این تلسکوپ که یک منظومه ستاره ای دوتایی به نام Wolf-Rayet 140 را در فاصله کمی بیش از ۵ هزار سال نوری از ما نشان می دهد، شبیه اثر انگشت انسان بوده و از حلقه های متحدالمرکز آن که از جنس غبار ستاره ای است، نور ساطع می شود. 
در بیانیه مطبوعاتی ناسا آمده است: هر حلقه زمانی ایجاد شده که دو ستاره به هم نزدیک شدند و بادهای ستاره ‌ای آنها که در بر گیرنده جریان ‌های گازی است با هم برخورد کرده و گاز را فشرده ساخته و غبار را تشکیل دادند.

مدار ستارگان تقریباً هر هشت سال یک بار آنها را گرد هم می ‌آورد پس حلقه‌ های غبار مانند حلقه‌ های رشد تنه درخت، گذر زمان را نشان می ‌دهند.

ناسا اعلام کرده که اگر به اثر انگشت این ستاره در حال مرگ نگاه کنید، حداقل ۱۷ حلقه غباری را می توانید ببینید که از دو ستاره با نام Wolf-Rayet 140 سرچشمه می‌ گیرد. به گفته ناسا پیشتر فقط می ‌توانستیم ۲ حلقه از آن را ببینیم، اما با وجود تلسکوپ جیمز وب می ‌توانیم بیش از یک قرن گرد و غبار از این سیستم را مشاهده کنیم. 

این تصویر خیره کننده همچنین موضوع مطالعه جدیدی است که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

همانطور که رایان لاو (Ryan Lau) ستاره شناس و پژوهشگر ارشد بنیاد ملی علوم اشاره می کند، این تصویر برشی جذاب از تاریخ است. لاو در بیانیه مطبوعاتی ناسا گفت: ما در این تصویر، به تولید بیش از یک قرن غبار نگاه می کنیم.

لاو توضیح داد: این تصویر همچنین نشان می دهد که تلسکوپ جیمز وب چقدر حساس است. پیش از این، با استفاده از تلسکوپ‌ های زمینی فقط می‌ توانستیم دو حلقه غبار را ببینیم. اکنون حداقل ۱۷ حلقه از آنها را می ‌بینیم که به آن اثر انگشت کیهانی می گوییم.
پژوهشگران توضیح می دهند که بر خلاف سایر ستارگان، ستارگان Wolf-Rayet ابرهای غبار متمایز خود را که از هیدروژن، کربن و سایر عناصر تشکیل شده‌ اند هنگام رها کردن جرم خود ساطع می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، تصویر جیمز وب، گرد و غبار ستاره‌ ی Wolf-Rayet را هنگام حرکت به سمت بیرون از منظومه ستاره ‌ای ثبت کرده، فرآیندی زیبا که برای شکل‌ گیری ستارگان بنیادی است. همانطور که ناسا اشاره می کند، این تصویر حتی ممکن است سرنخ هایی در مورد شکل گیری خورشید خودمان ارائه دهد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: futurism
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل