نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نظام باید در سیاست هایش تجدید نظر کند

دکتر صادق زیباکلام، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: ناآرامی های اخیر کشور همه(اپوزیسیون داخلی، خارجی و حتی نظام) را غافلگیر کرده است. یقینا کسی سه هفته پیش باور نمی کرد که چنین اعتراضاتی در دانشگاه ها، مدارس، زنان و درمیان دهه هشتادی ها رخ دهد.

وی افزود: صرف نظر از اینکه در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد و به کدام سمت و سویی خواهیم رفت و آیا اعتراض ها فروکش می کند یا خیر؟ باید گفت این اعتراضات تکان جدی به نظام وارد کرد زیرا نظام در رویای خود فرو رفته بود اما روی دادن این جریان نظام را از رویا بیرون آورد و به آن نشان داد که یک ایران دیگری نیز وجود دارد. ایرانی که در آن دهه هشتادی ها و زنان پر از بغض، کینه و نفرت هستند. 

وی اظهارداشت: موتور اصلی این ناآرامی ها، تظاهرات و اعتراض ها زنان و دهه هشتادی ها هستند، زیرا اسیر ستم مضاعف تری نسبت به مردان قراردارند. همچنین مصیبت های مشابه ای برای زنان و مردان اعمال شده است که مانع اندیشیدن، خواندن و  مردم شده است.

وی افزود: این موضوع که هرچه من می گویم و  هرجوری که من می اندیشم باید بیندیشید، ظلم است. در این بین ظلم و ستمی که به زنان وارد می شود، بیشتر از مردان است. نظام به پوشش مردان  کاری ندارد اما پوشش زنان را ایراد می گیرد به همین دلیل بغض، کینه و فریاد زنان در اعتراض مهرماه خیلی بیشتر از مردان بود.

زیباکلام عنوان کرد: گروه دیگر دهه هشتادی ها( یعنی دانشجویان سال دانشگاه و سال آخر دبیرستان) هستند. سوال مطرح می شود که چرا این دهه که گروه سنی 15 الی 17 سال را تشکیل می دهند اینقدر سرخورده و ناراضی هستند؟ آیا به خاطر مسائل مالی است؟ کدامیک از این افراد باید اجاره خانه دهند یا گوشت کیلویی 200 هزار تومانی بخرند؟

کدامیک از این افراد مجبورند نان سنگک 5 هزار تومانی بخرند؟ هیچکدام از این افراد. همه آنها با والدین شان زندگی می کنند. نان آور خانه نیستند. مشکل معشیت و درد اقتصادی ندارند. پس چرا آنها عاصی هستند؟ زیرا امیدی به آینده نمی بینند، به همین دلیل طغیان کرده اند.

وی عنوان کرد: اگر دهه شصتی یا پنجاهی ها به این اعتراضات دست می زدند می گفتیم که مشکل بیکاری دارند. با مسائل اقتصادی دست به گریبان هستند، اما مشکلات اقتصادی برای پدر و مادرهای این افراد است. سرخوردگی و ناراحتی شان علت دیگری دارد. آینده ای برای خودشان با این شرایط نمی بینند به همین دلیل عصیانگر شده اند.

زیباکلام به سیناپرس گفت: کردها و اهل سنت نیز عنصر سوم این اعتراضات را تشکیل می دهند. مردمان سنندج ، مریوان، مهاباد، سقز و بوکان در این اعتراضات بسیار معترض تر از تهران، اصفهان و شیراز هستند، زیرا نظام محدودیت هایی برای کردها و اهل سنت ایجاد کرده است. این گروه نیز مانند زنان عصیانگر و طغیان نگر تر هستند.

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهارداشت: نظام باید در رویکردها، برخوردها و سیاست هایش تجدید نظر کند اما اینکه آیا نظام به اندازه کافی از این اعتراض ها درس گرفته است و در آینده به کدام سمت و سو می رود، بستگی به برداشت نظام از این حوادث و رویدادها دارد. اگر همچنان بخواهد به همان رویکردها ادامه دهد احتمالا تظاهرات بعدی خیلی پر دامنه دارتر و خشن تر خواهد بود اما من امیدوارم درون نظام افرادی پیدا شوند تا پیام این ناآرامی ها را بگیرد و اقدامات اساسی برای این منظور اعمال کنند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل