نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی روبات آبی خاکی با الهام گیری از لاک پشت

به گزارش سیناپرس، ساخت و طراحی روبات هایی که قادر به حرکت در موقعیت های مختلف باشند، همواره یک چالش بزرگ در مسیر طراحان این روبات ها بوده و روبات های متحرک اغلب برای حرکت بر روی یک مسیر و شرایط خاص بهینه شده اند. در این میان روبات هایی که از محیط های مختلف عبور می کنند ممکن است در شرایط متفاوت، کارایی یکسان نداشته باشند. 

در این میان روبات ‌های آبی خاکی که می ‌توانند هم در داخل و هم در خارج از آب حرکت کنند، کاربردهای عملی متعددی در پایش زیستی، پاسخ به بلایا و امنیت داشته و همچنین قادر هستند بستری مناسب برای مطالعه حرکت حیوانات فراهم کنند.  این کار یک استراتژی برای بهبود طراحی ربات هایی ارائه می دهد که می توانند به طور موثر در محیط های مختلف حرکت کنند.

به همین دلیل تیمی از محققان به سرپرستی ربکا کرامر بوتیگلو (Rebecca Kramer-Bottiglio) با الهام از لاک پشت های دریایی و همتایان ساکن خشکی آنها، یک ربات تطبیقی با اندام ویژه ای طراحی کردند که می تواند به بهترین وجه با محیط تطبیق پیدا کند.

لاک پشت روباتیک دوزیست آن ها می تواند هم روش راه رفتن و هم شکل اندام های خود را با شرایط خشکی و دریا تطبیق دهد. این روبات در روی خشکی، دارای پاهایی با ساختار باربری است که شبیه لاک پشت های عادی بوده و مواد مورد استفاده برای ساخت این اندام ها می تواند سفتی آن را تغییر داده و در صورت نیازو به باله های مسطح تبدیل شود و مانند یک لاک پشت در آب شنا کند.

به گزارش سیناپرس، محققان و طراحان این روبات، نتیجه می‌ گیرند که استراتژی شکل ‌گیری در این مطالعه ممکن است به توسعه نسل آینده سیستم‌ های مستقلی کمک کند که می ‌توانند بدن خود را به صورت پویا برای عملکرد بهینه در محیط‌ های مختلف تطبیق دهند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: natureasia
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل