شرایط مرجان های دریایی رو به بحران می رود

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدیدی که روز گذشته منتشر شد، مشخص می شود اگر تغییرات آب و هوایی با سرعت فعلی خود ادامه یابد، نیمی از صخره های مرجانی جهان تا سال ۲۰۳۵ با شرایط اضطراری و نامناسب مواجه خواهند شد.

محققان دانشگاه هاوایی در مانوآ درباره موضوع فوق هشدار دادند که این شرایط ممکن است در بدترین سناریو رخ دهد. باید توجه داشت توانایی اکوسیستم ها برای سازگاری با تغییرات محیطی تا حد زیادی به نوع و تأثیر عوامل استرس زای محیطی خاص بستگی دارد. در این میان صخره های مرجانی به طور ویژه به شرایط محیطی نامناسب حساس هستند.

رنه ستر سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های فوق می گوید: ظرفیت اکوسیستم ها برای تداوم و سازگاری بالقوه با تغییرات محیطی در درجه اول توسط دوره زمانی مشخص می شود که در آن متغیرهای محیطی مناسب باقی می مانند. در اینجا، هدف ما تخمین سالی است که پس از آن اختلالات محیطی، روند بقای یک گونه از موجودات زنده و در این رابطه به طور خاص، مرجان های دریایی، برای همیشه از آستانه تحمل خود فراتر می روند.

ستر و همکارانش دریافتند: بدون هیچ تغییری برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی، سال ۲۰۵۰ میانگین سالی است که پیش‌ بینی می‌شود شرایط محیطی برای صخره‌های مرجانی جهان با استفاده از تنها یک عامل استرس ‌زای محیطی نامناسب شود. محققان همچنین پیش‌ب ینی کردند که تا سال ۲۰۵۵، اکثریت صخره ‌های مرجانی جهان بر اساس حداقل یکی از پنج عامل استرس ‌زای مورد مطالعه، با شرایط نامناسبی مواجه خواهند شد.

به گزارش سیناپرس، ستر، در این رابطه می گوید: در حالی که تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی بر صخره های مرجانی به خوبی شناخته شده است، این تحقیق نشان می دهد که شرایط آن ها در واقع بدتر از حد انتظار است و این موضوع  به دلیل ترکیب گسترده ای از عوامل استرس زای ناشی از تغییرات آب و هوایی رخ داده است.

همچنین کشف این مطلب که مرجان ها با عوامل استرس ‌زای متعددی روبه رو می ‌شوند، بسیار مهم تلقی شده و باید در نظر داشت که وجود عوامل متعدد، موانع و چالش های بزرگ‌ تری را ایجاد می‌ کند که باید برای افزایش احتمال بقا بر آن غلبه کرد.

به گزارش سیناپرس، محققان قصد دارند در ادامه مطالعات خود، چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر روی گونه های مرجانی را بررسی کرده و مشخص کنند که کدامیک بیشتر در شرایط نامناسب زنده می مانند و کدامیک آسیب پذیرتر هستند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS Biology، منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا