نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ‌ریزی سلول ‌های B در اوایل زندگی بر سلامت سیستم ایمنی موثر است

به گزارش سیناپرس، سلول های B و آنتی بادی هایی که تولید می کنند نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند و از ما در برابر دشمنان میکروسکوپی که منشا بیماری ها هستند، محافظت می کنند. کشف چگونگی شکل گیری و "برنامه ریزی" آنها در طول رشد، برای درک بهتر پاسخ ایمنی به عفونت ها و واکسیناسیون ها کلیدی است.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه لوند در سوئد انجام شده است، بینش جدیدی در مورد منشاء و رشد سلول های B در بدن و روده ارائه می دهد که پیامدهایی برای سلامت سیستم ایمنی بدن در طولانی مدت دارد.

سیستم ایمنی، اولین خط دفاعی بدن ما در برابر آنتی ژن، باکتری یا ویروس مهاجم است. سلول های B، نقش کلیدی در پاسخ ایمنی ما به این مهاجمان میکروسکوپی دارند. به گزارش سیناپرس، این سلول ها، آنتی ‌بادی ‌هایی را آزاد می ‌کنند که روی آنتی‌ ژن‌ های مزاحم قفل می ‌شوند و امکان حمله و تخریب آن ها توسط سلول ‌های ایمنی دیگر را فراهم می‌ کنند.

گروه خاصی از سلول ‌های B، که به سلول ‌های B حافظه دار معروف هستند، بسیاری از میکروب ‌هایی را که قبلا شکست خورده ‌اند، به خاطر می‌ آورند، به طوری که اگر دوباره به بدن راه پیدا کردند، سیستم ایمنی می ‌تواند سریعاً آنها را شناسایی کرده و از بین ببرد.

به گفته محققان، بخش قابل توجهی از سلول های B بالغ، در روزهای اول زندگی پس از تولد رشد می کنند.

این ایده که سیستم ایمنی به صورت لایه‌ ای توسعه می ‌یابد، یک نظریه قدیمی است: سلول‌ های ایمنی مختلف در زمان ‌های مختلف در طول تکامل، به وجود می ‌آیند تا سیستم ایمنی بزرگسالان را تشکیل دهند. به گزارش سیناپرس، برای سلول های B به طور خاص، بازه زمانی دقیقی که در آن بزرگترین موج در طول رشد طبیعی ظاهر می شود، قبلا ناشناخته بود.

با توجه به اینکه سیستم ایمنی انسان و موش از اصول راهنمای یکسانی پیروی می ‌کند، بینش ‌هایی امکان‌ پذیر است که به دانشمندان اجازه می‌ دهد موش ‌ها را به عنوان راهی برای یادگیری بیشتر در مورد چگونگی تنظیم سلامت و بیماری انسان توسط ژن‌ های فردی، مطالعه کنند.

دانشمندان گفته اند: ما دریافتیم که بسیاری از سلول‌ های B در روده نیز در اولین دوره زندگی پس از زایمان ساخته می ‌شوند و تا دوران بزرگسالی باقی می مانند.

محققان، برای درک بهتر نحوه عملکرد سلول های B در اوایل زندگی، مدلی را برای عفونت روتاویروس در موش ها معرفی کردند. آنها دریافتند که آنتی بادی‌ های تولید شده توسط سلول ‌های B روده، زمانی که در دوران نوزادی در معرض روتاویروس قرار می‌ گیرند، با آنتی بادی های تولید شده در دوران بزرگسالی، متفاوت اند.

با توجه به شباهت ‌های موجود در رشد پستانداران، یافته‌ های ما نشان می‌ دهد که بخش قابل ‌توجهی از سلول‌ های B بدن ما، چه در روده و چه اندام های دیگر، در اوایل زندگی تشکیل می‌ شوند.

به طوری که چند روز اول پس از تولد، می تواند به طور بالقوه زمانی برای برنامه ریزی پاسخ های ایمنی ما در بلندمدت باشد. به این معنی که قرار گرفتن زودهنگام در معرض یک آنتی ژن، احتمالاً می تواند مسیر سلامت ایمنی ما و حساسیت ما به بیماری ها و آلرژی ها را در آینده تعیین کند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Immunity منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل