نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشور تحت تاثیر موج گرمایی قرار گرفته است

مجید آزادی در گفت و گو با ایرنا افزود: زمانی که دمای هوا از میانگین بیشتر می شود به اصلاح می گویند موج گرمایی ایجاد شده است که معمولا حالت عادی نیست و اکنون نیز همین پدیده در کشور رخ داده است.

وی اظهار کرد:علت وقوع موج گرمایی را به طور مستقیم نمی توان به تغییر اقلیم ربط داد اما به طور غیر مستقیم مرتبط است به این معنا که زمانی جنگل تخریب و ساخت و سازهای بی رویه انجام می شود قطعا بروز این پدیده های غیر عادی نیز به وفور دیده می شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: ادامه روند تخریب محیط زیست موجب فراوانی بروز پدیده های غیرعادی مانند موج گرما، موج سرما و بروز سیلاب می شود.
وی افزود: اگر در گذشته هر 10 سال یکبار شاهد بروز پدیده موج گرما و سرما بودیم اکنون هر 5 سال یکبار باید منتظر وقوع آن باشیم و اگر روند تخریب طبیعت و انتشار گازهای گلخانه ای همچنان ادامه یابد قطعا زمان وقوع کمتر می شود.
آزادی گفت: فردا (سه شنبه) در نوار شمالی تا حدودی از شدت گرما کاسته می شود اما دارای نوسان است زیرا دوباره کمی دما افزایش می یابد و این روند تا جمعه ادامه دارد اما از اخر هفته دمای هوا به حالت عادی برمی گردد.
وی افزود: دمای هوا در برخی از نقاط شمال کشور مانند استان گلستان تا 49 درجه گزارش شده است که نسبت به میانگین بلند مدت نرمال نیست و حدود 3 تا 4 درجه گرمتر است که با توجه به میزان رطوبت هوا این دما بسیار زیاد است.
مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو اظهار کرد: در سایر نقاط کشور نیز روند از بین رفتن پدیده موج گرما کندتر است اما تا آخر هفته شاهد عادی شدن دمای هوا به نسبت فصل خواهیم بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل