ماه فقط در چند ساعت به وجود آمد نه چند قرن

به گزارش سیناپرس، یک شبیه‌ سازی جدید نظریه متفاوتی را مطرح می ‌کند به این ترتیب که ماه ممکن است بلافاصله و در عرض چند ساعت پس از زمانی که موادی از زمین و تیا پس از برخورد به مدار پرتاب شد، شکل گرفته باشد.

جاکوب کگریس (Jacob Kegerreis) محقق فوق دکتری در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در دره سیلیکون کالیفرنیا گفت: این موضوع طیف جدیدی از سناریوهای احتمالی شکل گیری برای تکامل ماه را باز می ‌کند.

او افزود: ما این پروژه را آغاز کردیم بدون اینکه دقیقاً بدانیم نتایج این شبیه سازی ها چه خواهد بود؛ بنابراین این پژوهش بسیار هیجان ‌انگیز بود.

کگریس افزود: شبیه ‌سازی ‌های به ‌کار گرفته ‌شده در این مطالعه از جمله دقیق ‌ترین شبیه ‌سازی ‌ها در نوع خود هستند و در بالاترین وضوح از هر شبیه‌ سازی انجام شده برای بررسی شکل‌ گیری ماه یا دیگر قمرهای غول‌ پیکر عمل می‌ کنند.

دسترسی به قدرت محاسباتی بیشتر به محققان این امکان را می‌ دهد تا رفتارهای جدید را ببینند که مطالعات قبلی به سادگی نمی ‌توانستند محاسبه کنند.

در سناریوهای قبلی که تیا به مدار زمین وارد می شود تنها با مقدار کمی از مواد زمین مخلوط شده است، مگر اینکه تیا از نظر ایزوتوپی مشابه زمین باشد که اتفاقی غیرعادی تلقی می شود. طبق این فرضیه، ماه بیشتر از مواد زمین تشکیل شده است که می تواند توضیح دهد که چرا لایه های بیرونی آن با زمین قابل مقایسه هستند.

به گفته کگریس، نظریه‌ های دیگری برای توضیح این شباهت‌ها در ترکیب شبیه سازی ها پیش بینی شده‌ اند که در آن ماه از سنگ تبخیر شده حاصل از یک برخورد عظیم تشکیل می‌ شود.

این فرضیه تک ‌مرحله ‌ای و شکل ‌گیری سریع ‌تر، پاسخی واضح ‌تر و ظریف‌ تر ارائه می ‌دهد. همچنین ممکن است رویکردهای جدیدی برای حل معماهای دیگر که حل نشده اند ارائه کند. یکی از تئوری‌ های جذاب‌ برای توضیح شکل ‌گیری ماه، این نظریه است که ممکن است ماه را در مداری وسیع با فضای داخلی مذاب قرار دهد که ویژگی‌ هایی مانند مدار کج بیضی و پوسته نازک ماه را توضیح می ‌دهد.

به گفته محققان، تجزیه تحلیل داده های ماه که موضوع مأموریت‌ های آتی آرتمیس ناسا است، به ما کمک می ‌کند تا مشخص کنیم کدام یک از این احتمالات درست است. دانشمندان می ‌توانند ارزیابی کنند که چگونه داده‌ های دنیای واقعی با این سناریوهای شبیه‌ سازی شده مطابقت می ‌یابند و چه چیزی در مورد چگونگی شکل گیری ماه در طول تاریخ چند میلیارد ساله آن آشکار می شود.

وینسنت اکه (Vincent Eke) محقق دانشگاه دورهام و یکی از پژوهشگران این شبیه سازی ها گفت: هرچه بیشتر در مورد چگونگی پیدایش ماه بیاموزیم، تکامل زمین خودمان را بیشتر کشف می کنیم. تاریخچه آنها در هم تنیده شده است و می تواند در سناریوی شکل گیری سیارات دیگر که توسط برخوردهای مشابه یا بسیار متفاوت به وجود آمده اند، منعکس شود.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مدل سازی ها در آخرین شماره مجله تخصصی The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه