نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نهادینه کردن جایگاه نخبگان در ساختار حکمرانی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است

 ناصر باقری‌مقدم در نشست تخصصی هسته‌های حل مسائل مدیریتی و حکمرانی کشور که در راستای تدوین و اصلاح شیوه‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان به همت اداره‌کل اثربخشی و اثرگذاری سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان و با حضور اساتید شناخته‌ شده ایرانی این حوزه در عرصه بین‌المللی برگزار شد، با بیان اینکه حکمرانی پیچیده‌ترین دانش در دنیای امروز است، گفت: در شرایط کنونی اداره کشور به درهم تنیدگی شبکه نخبگانی نیاز داریم، ضمن اینکه ما حق نداریم با آزمون و خطا، بدون تجربه و دانش حکمرانی به اداره کشور بپردازیم.

وی در ادامه بر لزوم زمینه‌سازی برای حکمرانی نخبگان تاکید کرد و بهترین راه برای تحقق این مهم را انتصاب نخبگان در مناصب و مسئولیت‌های کلان کشور دانست.

باقری‌مقدم با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کلان بنیاد ملی نخبگان باید حرکت به سمت تربیت حکمرانان نخبه در جامعه باشد، گفت: حضور این افراد در مسئولیت‌های مختلف سبب ایجاد حس رضایت‌مندی در آنان و ماندگاری در کشور خواهد شد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، ضمن بیان اهمیت مسائل حکمرانی در کشور و پیچیدگی حل آنها، ایجاد هسته‌های متشکل از استادان خبره در سیاستگذاری و حکمرانی مسائل مختلف را امری ضروری توصیف کرد و ادامه داد: در کشور مسائل مهمی در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، آب، محیط‌ زیست، آموزش عالی، نخبگان، سیاست خارجی، فرهنگ، رسانه، امنیت داخلی و خارجی و غیره وجود دارد که باید با اتکا به توان نخبگان بومی حل و رفع شوند.

باقری‌مقدم با بیان اینکه توجه به گفتمان نخبگانی باید مرجعیت تحولات کشور باشد، افزود: مهمترین بنای ایجاد گفتمان نخبگانی در جامعه، نهادینه کردن جایگاه نخبگان در ساختار حکمرانی کشور است، چراکه این مهم سبب ایجاد بستر مناسب برای اثرگذاری بهینه و بیشینه علم در توسعه پایدار کشور خواهد شد.

در ادامه هر یک از شرکت‌کنندگان ضمن مثبت ارزیابی کردن تشکیل و ایجاد این هسته‌ها، بر استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تاکید کردند.

به زودی شیوه‌نامه نهایی هسته‌های حل مسائل مدیریتی و حکمرانی بنیاد ملی نخبگان تدوین و اجرا خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل