نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید دو داروی گیاهی ویژه بیماری های گوارشی و عروقی تا پایان سال

دکتر داراب یزدانی، مدیر کل دفتر کشاورزی منابع طبیعی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: پژوهشکده گیاهان دارویی از قدیمی ترین پژوهشکده هایی است که تقریبا از سه دهه پیش به بحث زنجیره ارزش_ از اهلی سازی گیاهان دارویی تا پرورش، استخراج، شناسایی مواد موثره، فرمولاسیون و تولید داروهای گیاهی و دم نوش ها_ ورود پیدا کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی افزود: فعالیت بخش تی بک ها تحت عنوان ارمغان طبیعت از سال ها پیش آغاز شده است. اخیرا نیز برندی جدیدی شروع به تولید تی بک کرده است. پس از این بخش، تولید ده قلم داوری گیاهی آغاز شد که اکنون در اکثر داروخانه های کشور عرضه می شود؛ تمامی کارآزمایی بالینی و حیوانی این داروهای گیاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی انجام شده است.

به گفته وی، این داروهای گیاهی نمونه مشابه داخلی ندارند و بر اساس طب سنتی و طبق کارآزمایی بالینی تولید شده اند. 

وی به مزایایی این داروهای گیاهی اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مزیت های اصلی محصولات ما این است که از گونه های گیاهی و بومی ایران ساخته شده اند. به عنوان مثال داروی دتوکسین از گیاه بومی گرفته شده است که به عنوان علف هرز شناخته می شود. اکنون ما برای تولید این دارو نیازی به گونه های خارجی نداریم و از منابع داخلی خودمان تولید می کنیم.

وی تصریح کرد: گاهی برخی از داروهای گیاهی وارداتی اصلا قابل تولید در کشور نیستند زیرا در شرایط آب و هوایی متفاوتی رشد پیدا می کنند اما این داروها بر اساس اقلیم آب و هوایی ایران تولید می شوند؛ گیاهانی که می توانیم به سهولت آنها را در ایران پیدا کنیم. همچنین این داروها برخلاف داروهای شیمیایی اصلا عوارض شیمیایی ندارد.

یزدانی خاطرنشان کرد: این طرح ها به صورت پایلوت در پژوهشکده اجرا می شوند. هنوز ما نتوانسته ایم حتی به شکل کامل کشور را پوشش دهیم. اگر این طرح مورد حمایت قرار بگیرد و سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود قطعا می توانیم به شکل انبوه تر این محصولات را تولید و حتی به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم. 

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به سیناپرس گفت: تقریبا هر دارویی در بازار جهانی نمونه مشابه دارد. قطعا قیمت این داروهای بومی خیلی کمتر از نمونه های مشابه خارجی است به همین دلیل می تواند از خروج ارز جلوگیری کند.

وی یادآورشد: تمامی این داروها بر اساس فارماکوپه بین المللی و ایران و همچنین طبق تمامی استانداردهای جهانی تولید شده اند. این داروهای تولید شده مجوز سازمان غذا و دارو را دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به داروهای تولید شده این پژوهشکده و کاربردهای آن اشاره کرد و گفت: داروهای "ملیتروپیک" برای زوال عقل و جلوگیری از زوال حافظه و فراموشی، "دتوکسین" برای ترک اعتیاد، " لیورسیل" برای کبد چرب و دیابت نوع دو و "سوپر پلنت" برای لاغری و "اورتی هرب" برای کم خونی کاربرد دارند. این داروها عمدتا به شکل کپسول یا شربت تولید شده اند و بنابر پیشنهاد پزشک باید با دز مشخصی مصرف شوند.

وی در پایان گفت: تا پایان امسال نیز دو داروی جدید در خصوص مداوای بیماری های گوارشی و سیستم عروقی گردش خون رونمایی خواهد شد؛ در حال حاضر مراحل تولید این داروها به اتمام رسیده است.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل