نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف عملکرد جدیدی از مخچه

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه جدید، محققان کشف کردند که مخچه همچنین نقشی حیاتی در به خاطر سپردن تجربیات عاطفی ایفا می کند. محققان با استفاده از بررسی ام آر آی کل مغز ۱۴۱۸ شرکت‌ کننده سالم، خوشه‌ هایی را شناسایی کردند که به طور قابل‌ توجهی در طول رمزگذاری حافظه تقویت ‌شده تصاویر احساسی منفی و مثبت فعال شدند. 

به گزارش سیناپرس،سپس در یک تست حافظه، شرکت کنندگان تصاویر مثبت و منفی را به مراتب بهتر از تصاویر خنثی به خاطر می آوردند. افزایش فعالیت مغز در بخش ‌هایی از مغز که از قبل مهم شناخته شده ‌اند، با افزایش ذخیره ‌سازی تصاویر احساسی مرتبط بود. 

محققان همچنین دریافتند:مخچه با مناطق مختلف مخ در طول ذخیره سازی تصاویر احساسی ارتباط برقرار می کند.

به گفته محققان، مخچه داده‌ ها را از قشر قدامی مغز که در ادراک و ارزیابی احساسات دخیل است، دریافت می ‌کند. علاوه بر این، هیپوکامپ و آمیگدال سیگنال ‌هایی را از مخچه دریافت می ‌کنند که برای ذخیره سازی حافظه بسیار مهم است.

دومینیک دو کوروین (Dominique de Quervain) عصب شناس دانشگاه بازل در سوئیس و پژوهشگر این مطالعات می گوید: این نتایج نشان می دهد که مخچه جزء جدایی ناپذیر شبکه ای است که مسئول ذخیره سازی بهتر اطلاعات احساسی است.

اگر چه بهبود حافظه از رویدادهای عاطفی مکانیسمی حیاتی برای بقا است، اما جنبه‌ های منفی خود را دارد و در مورد تجربیات بسیار منفی، می تواند به اضطراب مکرر منجر شود. او می افزاید، این یافته‌ ها ممکن است به درک شرایط روانپزشکی مانند اختلال استرس پس از سانحه نیز مرتبط باشند.

کوروین اینگونه توضیح می دهد که برای مثال، هنگامی که تجربیات دردناک یا ترسناک به راحتی به ذهن می ‌رسد، می ‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود و به جای اینکه به نفع ما عمل کند، در واقع تأثیر منفی دارد و این چیزی است که تحقیقات جدید در نهایت می تواند با آن مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان می گویند: این یافته ها دانش ما را در مورد نقش مخچه در فرآیند های شناختی و عاطفی پیچیده گسترش داده و ممکن است برای درک اختلالات روانپزشکی با مدارهای عاطفی ناهنجار، مانند اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال طیف اوتیسم مرتبط باشند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PNAS منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل