نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا طوفان خورشیدی می تواند اینترنت را از بین ببرد؟

به گزارش سیناپرس، متیو اونز (Mathew Owens) فیزیکدان خورشیدی در دانشگاه ریدینگ در بریتانیا در این باره گفت: یک طوفان خورشیدی غول پیکر می تواند اینترنت را از بین ببرد. اوونز گفت: برای انجام این اتفاق به یک رویداد بزرگ نیاز است که غیرممکن نیست. اما من فکر می کنم که از بین بردن شبکه های برق محتمل تر است چراکه این پدیده قبلاً در مقیاس کوچک اتفاق افتاده است.

طوفان های خورشیدی به عنوان تغییرات آب و هوای فضایی نیز شناخته شده و زمانی رخ می دهند که خورشید انفجار شدیدی از تابش الکترومغناطیسی را آزاد می کند. این اختلال امواج انرژی را به بیرون پرتاب کرده و بر دیگر اجرام منظومه شمسی از جمله زمین تأثیر می ‌گذارد. هنگامی که امواج الکترومغناطیسی بی ‌طرف با میدان مغناطیسی زمین برهم‌ کنش می ‌کنند، چند اثر دارند.

اونز گفت: اولین اثر این است که آنها باعث می شوند جریان های الکتریکی در جو فوقانی زمین جریان داشته و هوا را گرم کنند. این طوفان ‌های ژئومغناطیسی می‌ توانند شفق ‌های قطبی زیبایی ایجاد کنند تا در مناطق قطبی ظاهر شوند، اما همچنین می ‌توانند سیگنال‌های رادیویی و GPS را مختل کنند. 

به گفته اونز، تاثیر دیگر آب و هوای فضا بیشتر زمینی است. همانطور که جریان های الکتریکی قدرتمندی در جو فوقانی سیاره ما جریان می یابند، جریان های قدرتمندی را القا می کنند که در پوسته نیز جریان دارند. این امر می تواند با هادی های الکتریکی موجود در بالای پوسته، مانند شبکه های برق، تداخل ایجاد کند. نتیجه قطعی برق موضعی خواهد بود که رفع آن دشوار است. 

او می افزاید: خوشبختانه از بین بردن چند ماهواره استارلینک برای مختل کردن دسترسی جهانی به اینترنت کافی نیست. برای از بین بردن کامل اینترنت، یک طوفان خورشیدی باید با کابل ‌های فیبر نوری فوق ‌العاده ‌ای که در زیر اقیانوس‌ ها کشیده شده و قاره‌ ها را به هم متصل می ‌کنند، تداخل ایجاد کند. هر ۵۰ تا ۱۴۵ کیلومتر، این کابل ها مجهز به تقویت کننده هایی هستند که به تقویت سیگنال آنها در حین حرکت کمک می کند. در حالی که خود کابل ها در برابر طوفان های ژئومغناطیسی آسیب پذیر نیستند، تقویت کننده ها آسیب پذیرند و اگر یک تقویت کننده خاموش شود، می ‌تواند برای حذف کل شبکه کافی باشد و اگر سایر خطوط آفلاین شوند، می ‌تواند باعث به وجود آمدن آخرالزمان اینترنتی شود.

محققان معتقدند: قطعی اینترنت جهانی به طور بالقوه فاجعه بار خواهد بود و همه چیز را از زنجیره تامین گرفته تا سیستم پزشکی، بازار سهام و توانایی اولیه افراد برای کار و برقراری ارتباط مختل می کند.

به گزارش سیناپرس، در این موارد چند راه برای محافظت از اینترنت در برابر طوفان بزرگ خورشیدی وجود دارد. اولین مورد، تقویت شبکه‌های برق، ماهواره‌ها و کابل ‌های زیردریایی در برابر بار بیش از حد در اثر هجوم جریان و راه دوم و کم هزینه تر، یافتن روش بهتری برای پیش بینی طوفان های خورشیدی در دراز مدت است.

طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، خورشید تقریباً ۱۱ سال چرخه فعالیت بالاتر یا کمتر را پشت سر می گذارد و اوج فعالیت بعدی آن که به عنوان حداکثر خورشیدی شناخته می شود، باید در حدود سال ۲۰۲۵ باشد. حداکثرهای خورشیدی اخیر نسبتاً خفیف بوده و دانشمندان را متقاعد ساخته اند که خورشید ما ممکن است در یک دوره طولانی مدت فعالیت کمتری داشته باشد.

اونز در پایان می گوید: خورشید از دهه ۹۰  نسبتاً ساکت بوده و آخرین طوفان ژئومغناطیسی در سراسر جهان در سال ۱۸۵۹ اتفاق افتاد که طی آن شفق های قطبی تا جنوب کوبا و هونولولو و هاوایی مشاهده شد. 

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: livescience
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل