نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مفتول چیست؟

سیم یا مفتول چیست ؟

یک محصول تک رشته را سیم می گویند. مفتول ها از جنس های مختلف تولید می شود. پلیمر، استیل، فولاد، گالوانیزه و…هر نوع از مفتول ها نیز با توجه به جنس خود کاربردهای مختلفی دارند.

سطح مقطع مفتول یا قطر آن بین 0.4 تا 4 میلی متر است.

مفتول فولادی چیست ؟ چند نوع مفتول فولادی داریم؟

برای تولید مفتول فولادی از کشش و نورد استفاده میکنند. بیشتر مفتول های فولادی از فولاد کم کربن تولید میشوند. جهت ساخت مفتول باید تعدادی استاندارد خاص را رعایت کرد.فولادهایی که برای ساخت مفتول به کار می روند نیز دارای درجه های مختلفی هستند. هر نوع مفتول فولادی نیز منحصرا مشخصات مربوط به خود را دارد.

مفتول فولادی خود دارای دو دسته بندی اصلی مفتول سیاه و مفتول گالوانیزه است.

انواع مفتول فلزی

مفتول های فلزی انواع مختلفی داشته که هر نوع کاربرد ویژه مخصوص به خود را دارند. به طور کلی اگر بخواهیم مفتول ها را دسته بندی کنیم در دو نوع فابریک و غیرفابریک قرار می گیرند.

مفتول فابریک

زمانی که نیاز به تولید مفتول فابریک باشد، میلگرد با قطر 6.5 را نازک تر میکنند. این امر توسط فرآیند کشش انجام میشود.

 مفتول غیرفابریک

در مقابل یک مفتول وجود دارد که برای ساخت آن، از تسمه های فولادی استفاده میشود. این نوع مفتول در اصطلاح غیرفابریک می نامند.

انواع مفتول از نظر جنس

در نگاهی دیگر مفتول ها را بر اساس جنس آنها دسته بندی می کنند، این دسته بندی به نوبه خود ریزتر است که عبارت است از :

در زیر به بررسی برخی از این مفتول ها می پردازیم:

مفتول سیاه

مفتول سیاه، مفتولی است که طی یکسری فرآیندهای کششی ساخته میشود. برای تولید مفتول سیاه، آنرا در دمایی بیشتر از 900 درجه سانتی گراد حرارت میدهند. میزان سختی مفتول به میزان حرارت بستگی دارد، هر چقدر حرارت بیشتر باشد، مفتول سخت تر خواهد شد.

بعد از اینکه مفتول تولید شد آن را به شکل کلاف یا به شکل رول شده عرضه میشود.

مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه ،همان مفتول سیاهی است که طی فرآیند گالوانیزه سرد یا گرم تولید میشود.

مفتول مسوار

مفتول مسوار جنس آهنی دارد. بعد از اینکه چندین مرحله کشش بر روی آن انجام شد، تولید میشود. برای تولید مفتول مسوار، مانند تولید سایر مفتول ها، ابتدا، سطح ان را از هر نوع آلودگی پاک می کنند.

بعد آبکاری لازم رو سطح انجام میشود. سپس بعد از اینکه فرآیندهای کششی لازم انجام شد، آن را وارد وان اسیدشویی کرده تا به خوبی پاکسازی شود.
در مرحله بعدی باید مفتول مسوار وارد وان سولفات مس شود، باید توجه داشته باشید که مراحل اسید شویی و همینطور چربی زدایی با دقت لازم انجام شود، کلیه لک ها از روی مفتول پاک گردد. قطر نهایی این مفتول بین 1 تا 8 میلی متر است و به شکل کلاف یا شاخه عرضه میشود.

مفتول پی وی سی

مفتول پی وی سی مفتول سیاهی است که روکش پی وی سی دریافت کرده باشد. برای اینکار از دستگاه های مخصوص روکش مفتول استفاده میکنند. مفتول پی وی سی، در مقابل رطوبت و زنگ زدگی بسیار مقاوم است و دوام بالایی دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل