نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا کتیبه روزتا به مصر بازمی گردد؟

به گزارش سیناپرس، خط هیروکلیف مصری برای قرن ها به عنوان یک راز بزرگ باقی مانده بود و کسی سر از معنای این تصاویر عجیب در نمی آورد. این شرایط ادامه داشت تا اینکه در زمان لشکرکشی های ناولئون، گروهی از سربازان فرانسوی که در مصر می جنگیدند در حین کندن سنگر به یک کتیبه باستانی از خط هیروکلیف برخوردند که با کتیبه های پیشین متفاوت بود، این کتیبه به دو خط یونانی و مصری نوشته شده بود و دانشمندان قادر به خواندن خط یونانی بودند.

اعتقاد بر این است که قدمت سنگ روزتا به سال ۱۹۶ قبل از میلاد در دوره بطلمیوسی مصر باز می گردد. این کتیبه پس از شکست ناپلئون در نبرد اسکندریه در سال ۱۷۹۹، به دست  سربازان انگلیسی افتاده و  از سال ۱۹۰۲ در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

اهمیت تاریخی این سنگ از این واقعیت ناشی می شود که با همان متن در هیروگلیف، دموتیک و یونانی باستان حک شده است. کشف لوحه روزتا به دانشمندان قرن ۱۹ اجازه داد تا برای اولین بار رمزگشایی هیروگلیف ها را آغاز کرده و اطلاعات زیادی در مورد فرهنگ مصر باستان در این فرآیند به دست آورند.

به تازگی باستان شناسان و فعالان فرهنگی در مصر از بریتانیا درخواست کردند لوحه روزتا را به این کشور بازگرداند. طی این ماه، طومار باستان شناسان بیش از ۲۵۰۰ امضای آنلاین در حمایت از بازگرداندن کتیبه فوق، جمع آوری کرده است. 
گفتنی است موزه بریتانیا به طور مشخص به این درخواست پاسخ نداده است، اما در بیانیه‌ای به رویترز خاطرنشان کرد که دولت مصر هرگز رسماً درخواست بازگرداندن سنگ روزتا را نکرده است.

مونیکا هانا، سرپرست دانشکده باستان شناسی و میراث فرهنگی در آکادمی علوم، فناوری و حمل و نقل دریایی مصر در این رابطه گفت: من مطمئن هستم که همه این اشیاء در نهایت بازگردانده می شوند زیرا قوانین اخلاقی موزه ها در حال تغییر است. سنگ روزتا نماد خشونت و امپریالیسم فرهنگی است. به گزارش سیناپرس، بنابراین بازگرداندن این کتیبه نمادی از تغییر مناسبات فرهنگی است. اینکه ما دیگر در قرن نوزدهم نیستیم، اما با کد اخلاقی قرن بیست و یکم کار می کنیم.

تلاش اخیر برای بازگرداندن سنگ روزتا به مصر در حالی صورت می ‌گیرد که موزه‌های اروپایی و ایالات متحده در حال ارزیابی مجدد حضور برخی آثار باستانی در مجموعه‌های خود و همچنین گفتگوهایی در مورد تاریخچه سرقت فرهنگی سلطنت بریتانیا در پی مرگ ملکه الیزابت هستند. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: nowthisnews

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل