نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انسان مقصر خشکسالی سال جاری است

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه دانشمندانی که چندین مؤسسه دانشگاهی و ناظران آب و هوا انجام دادند، مشخص شد اقدامات انسانی اصلی ترین دلیل خشکسالی، آتش سوزی و موج گرمای جهانی در سال جاری بود.

این مطالعه به شدت روی مناطق خشک متمرکز بود که پیامدهای اقتصادی و اکولوژیکی شدیدی در نیمکره شمالی داشتند.بررسی های انجام شده همچنین نشان داد که یکی از گرم ‌ترین تابستان‌های اروپایی در تاریخ، تأثیرات گسترده‌ای بر کشاورزی و امنیت غذایی داشت و این شرایط باعث افزایش خطر آتش‌سوزی در سال ۲۰۲۲ شد.

طی این پروژه تحقیقاتی، دانشمندانی از فرانسه، هند، هلند، بریتانیا، سوئیس و ایالات متحده داده‌ هایی را از سراسر جهان جمع ‌آوری کردند تا ارزیابی شود که آیا تغییرات آب و هوایی مسئول افزایش احتمال رطوبت کم خاک است یا خیر.

این مطالعه نشان داد: شرایط خاک خشک مشاهده شده در سال ۲۰۲۲ از آغاز قرن بیستم بی سابقه بوده و به ندرت رخ داده است. داده ‌ها در مناطق مشاهده ‌شده متفاوت بود، اما مشاهدات کلی شرکت ‌کنندگان را به این نتیجه رساند که افزایش دما ناشی از تغییرات آب ‌و هوایی به دلیل فعالیت های انسانی، عامل اصلی خشکسالی جهانی است.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد که در غرب اروپای مرکزی، تغییرات آب و هوایی احتمال خشکسالی رطوبت خاک ناحیه ریشه گیاهان را ۳ تا ۴ برابر و رطوبت خاک سطحی را ۵ تا ۶ برابر بیشتر می کند.

در مناطق غیر گرمسیری نیمکره شمالی، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان، احتمال خشکسالی رطوبت خاک ناحیه ریشه را ۲۰ برابر و خاک سطحی را تا ۵ برابر افزایش داده است. متاسفانه این مطالعه نتیجه می گیرد که این روند احتمالاً با افزایش دمای جهانی ادامه خواهد داشت. 

مطالعه ای که ماه گذشته توسط آژانس آب و هوای سازمان ملل متحد وانجمن جهانی هواشناسی منتشر شد، نشان داد که غلظت گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش بوده و به سطح بالایی می رسد.

در پی این موضوع، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار اقدام رهبران جهان قبل از کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در ماه آینده در مصر، COP27 شد.

به گزارش سیناپرس، وی در این رابطه اعلام کرد: یک سوم پاکستان سیل زده است. گرم ترین تابستان اروپا در ۵۰۰ سال اخیر را شاهد بودیم و فیلیپین در بحران است. کل کوبا در تاریکی قرار داشته و اینجا، در ایالات متحده، طوفان ایان خطری جدی محسوب می شود. این موارد نشان می دهد  که هیچ کشور و هیچ اقتصادی از بحران آب و هوا مصون نیست.
مترجم: ناصر پورقدیمی

منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل