نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در تابستان اقیانوس های قطبی اسیدی تر می شود

به گزارش سیناپرس، یکی از مشکلاتی که محیط زیست جهانی با آن مواجه است، اسیدی شدن سطح دریا ها است. باید توجه داشت که دی اکسید کربن اتمسفر قادر است از طریق فرآیندهایی که به دما، مقدار کربن محلول و pH آب دریا بستگی دارد، بر سطوح دی اکسید کربن موجود در اقیانوس تأثیر بگذارد.

بررسی های انجام شده توسط محققان نشان می دهد که با افزایش سطح دی اکسید کربن در جو، تغییرات فصلی در سطوح ای ماده در اقیانوس دیده شده و در نتیجه  pH آب اقیانوس نیز افزایش می یابد. در اقیانوس منجمد شمالی، زمان ‌بندی مشاهده‌شده برای اوج سطح دی اکسید کربن در زمستان بوده و بنابراین معمولا سطح اسیدیته آب در این فصل بیشتر است، زیرا فرآیندهای بیولوژیکی در تابستان سطوح دی اکسید کربن را مدیریت می ‌کنند.

طی مطالعات جدیدی، جیمز اور و همکارانش تغییرات ماهانه و تغییرات احتمالی آینده در سطح دی اکسید کربن اقیانوس را در ۲۷ مدل سیستم زمینی ارزیابی کردند. در حالی که مدل‌ ها دارای زمان ‌بندی تاریخی مشابهی هستند،

دانشمندان پیشنهاد می ‌کنند: تا سال ۲۱۰۰، سطوح تابستانی دی اکسید کربن در سراسر اقیانوس منجمد شمالی به تدریج، نسبت به میانگین سالانه، تحت سناریوهای انتشار کربن متوسط تا زیاد، بالاتر می ‌رود.

به گزارش سیناپرس،  این وارونگی قبلاً با متغیرهای مرتبط با آب و هوا مشاهده نشده است. نویسندگان طی این مطالعه دریافتند که محرک اصلی این تغییر، عقب نشینی زودتر یخ دریا و گرم شدن سطح اقیانوس در تابستان است. این تغییر همچنین ممکن است روند اسیدی شدن اقیانوس در تابستان را بدتر کند، که می تواند ارگانیسم های دریایی را با آسیب پذیرتر کردن آنها در برابر دمای بالا تحت تأثیر قرار دهد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: natureasia
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل