نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماهی گیری تفریحی و رها کردن مجدد ماهی ها برای طبیعت مضر است

به گزارش سیناپرس، محققان کالج ترینیتی دوبلین طی مطالعات جدید خود دریافتند شکار ماهی ها و موجودات خونسرد به ویژه کوسه ها از آب حتی برای مدت کوتاهی باعث افزایش دمای بدن آنها می شود.

نویسندگان مطالعه بر این باورند: این موضوع می تواند تأثیرات فیزیولوژیکی و رفتاری بر کوسه ها داشته باشد. لوسی هاردینگ، محقق دانشکده علوم طبیعی کالج ترینیتی دوبلین و تیمش با اپراتورهای ماهیگیری کار کردند تا چگونگی تأثیر گرفتن و رها کردن این حیوانات را پس از بازگشت به آب بررسی کنند.

این تیم مطالعاتی به طور خاص، به بررسی کوسه ‌هایی پرداخت که در باهاما، سواحل کیپ کاد و در آب‌ های ایرلند شنا می‌ کردند.
در طول این مطالعه، ماهیگیران کوسه Prionace glauca  و کوسه ببری  Galeocerdo cuvier  را با استفاده از خطوط میله و قرقره و درام (قلاب طعمه دار) در طول مطالعه صید کردند. سپس این تیم دماسنج هایی را در ماهیچه هر حیوان قرار دادند تا تغییرات دمای آن ها را بررسی کنند.

آنها همچنین دستگاه های بیولوژیکی را به باله های ماهی ها و کوسه ها وصل کردند تا هم دمای بدن و هم دمای آب را پس از رهاسازی حیوانات توسط ماهیگیرها ثبت کنند.

به گزارش سیناپرس، لوسی هاردینگ در این رابطه می گوید:‌اندازه‌ گیری‌ های دمایی که ما انجام دادیم نشان می‌ دهد که گرفتن ماهی و کوسه ‌ها و بیرون آوردن آن ها از آب منجر به افزایش سریع دمای بدن آنها می ‌شود که از نظر فیزیولوژیکی، میزان بسیار زیادی است. از آنجایی که ماهی ها و کوسه‌ها خونسرد هستند، دمای بدن آنها معمولاً با آبی که در آن شنا می‌ کنند مطابقت دارد. علاوه بر این، این مطالعه نشان می دهد که تا ۴۰ دقیقه طول می کشد تا دمای بدن یک کوسه کاهش یابد.

به همین دلیل به ماهیگران توصیه می شود از انجام این عمل و به ویژه در مورد آبزیانی که با خطر انقراض مواجه هستند، اجتناب کرده و به طور کلی سعی کنند سراغ این موجودات نروند. شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Conservation Physiology منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل