نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امسال خشکسالی ۲۰ برابر شدیدتر شده است

به گزارش سیناپرس، خشکسالی شدید محصولات زراعی را محدود و منابع برق را قطع کرد و آتش سوزی های خارج از کنترل را در طول تابستان در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا دامن زد.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید گسترده از یک گروه بین ‌المللی از محققان، احتمال خشکسالی فاجعه ‌بار در نیمکره شمالی به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان در سال جاری ۲۰ برابر بیشتر شده است.

مقامات در ماه اوت خاطرنشان کردند:اروپا احتمالاً در بدترین خشکسالی خود در ۵۰۰ سال اخیر قرار دارد. در همان ماه، جنوب چین رسما وارد طولانی‌ ترین خشکسالی در ۶۰ سال گذشته شد. کالیفرنیا نیز به تازگی سه سال خشک خود را در تاریخ ثبت کرده است.

به گفته پژوهشگران، موضوع حائز اهمیت این است که به نظر می رسد سرعت گرم شدن سیاره زمین تبدیل به یک امر عادی شده است. با نگاهی به نیمکره شمالی، محققان سازمان جهانی آب و هوا تعیین کردند که شرایطی مشابه خشکسالی تابستان ۲۰۲۲ را می توان هر ۲۰ سال یک بار با آب و هوای امروزی انتظار داشت.

محققان خشکسالی را با ردیابی رطوبت خاک بین ماه های ژوئن و آگوست (تیر و شهریور) اندازه گیری کردند.

پژوهشگران با استفاده از مشاهدات دنیای واقعی و مدل‌ های اقلیمی، بین آنچه در تابستان امسال رخ داد و آنچه احتمالاً در دنیایی رخ می ‌داد که در آن انتشار گازهای گلخانه ‌ای زمین را گرم نکرده بود، مقایسه کردند. جای تعجب نیست که دانشمندان به این نتیجه رسیدند که دمای به شدت گرم تابستان امسال که مستقیم با تغییرات آب و هوایی مرتبط است، عامل اصلی خشکسالی بود.

در اوایل سال جاری، محققان گزارش دیگری منتشر کردند که نشان می‌ داد وجود موج گرمای بی‌ سابقه بریتانیا در ماه ژوئیه بدون تغییرات اقلیمی عملاً غیرممکن بود.
با نگاهی به نقشه خشکسالی ایالات متحده مشخص می شود غرب ایالات متحده حتی در پاییز و زمستان نیز خشک خواهد بود که بیانگر شرایطی از خشکی غیرعادی است.

در این راستا، وزارت منابع آب آمریکا این هفته هشدار داد که با توجه به اینکه ۹۴ درصد از کالیفرنیا در حال حاضر با خشکسالی شدید مواجه است، این ایالت برای چهارمین سال متوالی با خشکی شدید دسته و پنجه نرم می کند.

به گزارش سیناپرس، مقامات دولتی از ساکنان کالیفرنیا خواسته اند تا در مصرف آب صرفه جویی کنند. همچنین خشکسالی بی سابقه تولید برق آبی این ایالت را کاهش داده و کشاورزان را مجبور به ترک مزارع کرده است. گفتنی است که مشکلات مشابه در مناطقی در سراسر اروپا و آسیا که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند نیز رو به افزایش است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: theverge
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل