نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه دستگاه جدید برای دسترسی همگان به اعماق دریا

به گزارش سیناپرس، اکتشافات در اعماق دریا مدت‌هاست که عمدتاً امتیاز میلیاردرها، شرکت ‌های بزرگ و چند دانشمند منتخب از کشورهای ثروتمند بوده است. این انحصار، اکثریت قریب به اتفاق اعماق دریا را ناشناخته نگاه داشته، شگفتی های طبیعی آن را مورد مطالعه قرار نداده و در برابر بهره برداری آسیب پذیر کرده است.

در سال های اخیر، دانشمندان و حافظان محیط زیست خواهان دموکراتیزه کردن اعماق دریا شده اند.

دانشمندان می گویند: این منطقه جذاب سیاره زمین باید برای همه قابل دسترسی باشد. اکنون گروهی از دانشمندان، حافظان محیط زیست و کاشفان دستگاهی ارزان قیمت ابداع کرده ‌اند که به نزدیک‌ تر شدن این هدف به واقعیت کمک می ‌کند. 
این دستگاه که ماکا نیو (Maka Niu) نام دارد در زبان هاوایی به معنای چشم نارگیلی است و ابتدا توسط دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ساخته شد و اکنون توسط سازمان غیرانتفاعی لیگ اکتشاف اقیانوس (Ocean Discovery League) در حال توسعه است.

جمع ‌آوری اطلاعات، اندازه کوچک، قابلیت سفارشی ‌سازی و قیمت نسبتاً ارزان آن که با باتری کار می‌ کند فقط تعدادی از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه است. 
این دستگاه کمی بزرگ تر از یک لوله پی وی سی است که می‌ تواند ویدئو بگیرد و عمق، دما و شوری آب را در اعماق ۱۵۰۰ متری اندازه ‌گیری کند. این میزان تقریباً پنج برابر بیشتر از آن چیزی است که حتی آموزش ‌دیده‌ ترین غواصان می ‌توانند انجام دهند و به اندازه ‌ای عمیق است که به منطقه نیمه‌ شب اقیانوس که خانه حیوانات اعماق دریا مانند ماهی مرکب خون ‌آشام و ناتیلوس است، می رسد. 

کیتی کراف بل (Katy Croff Bell) کاوشگر اعماق دریا، دانشمند و بنیانگذار لیگ اکتشاف اقیانوس و رهبر تیم تحقیقاتی موسسه فناوری ماساچوست در این باره می‌ گوید: نسخه جدیدتر ماکا نیو می ‌تواند حتی به اعماق بیشتری دست یابد.

او می ‌گوید: ما طرح ‌هایی داریم که می ‌توانند تا ۶۰۰۰ متر پایین بروند که به دستگاه امکان می ‌دهد به عمق ۹۹ درصد از بستر دریا برسد.

بل یک مدافع سرسخت برای بهبود عدالت در علم اعماق دریا است و امیدوار است که این دستگاه با دادن توانایی به مردم برای مشاهده آن ها بدون اتکا به شرکت‌ های بزرگ و افراد ثروتمند، به دموکراتیزه کردن اعماق دریاها کمک کند.

بل می‌ گوید: نود و سه درصد از اقیانوس ها را دریاهای عمیق تشکیل می ‌دهند، اما فناوری ‌هایی که امروزه برای اکتشاف آن منطقه عظیم وجود دارد، گران، ناکارآمد بوده و به ‌طور ناعادلانه در سراسر جهان توزیع شده ‌اند.

ماکا نیو با هزینه ای حدود ۷۰۰ دلار آمریکا ساخته شده و از یک تراشه کامپیوتری بسیار قابل برنامه ریزی Raspberry Pi پشتیبانی می شود، به این معنی که کاربران می توانند به راحتی حسگرهای اضافی را برای برآورده کردن نیازهای تحقیقاتی خود به آن اضافه کنند.

این دستگاه می تواند به دانشمندان و سایر علاقه مندان کمک کند تا گونه های جدید را کشف کرده و زیستگاه هایی را که قبلاً دیده نشده اند، ببینند.

بل می‌ گوید:ماکا نیو همچنین می ‌تواند به جوامع کمک کند تا داده‌ های پایه مورد نیاز برای نظارت بر اثرات فعالیت‌ های انسانی مانند استخراج معادن از بستر دریا را جمع ‌آوری کنند که با ایجاد رسوب و آسیب رساندن به زیستگاه‌هایی که توسعه آن میلیون‌ها سال طول می‌ کشد، اکوسیستم‌های حساس اعماق دریا را تهدید می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، جان کوپلی، زیست ‌شناس اعماق دریا در دانشگاه ساوتهمپتون می ‌گوید این فناوری فرصت‌ هایی را برای مردم در سرتاسر جهان ایجاد می‌ کند تا درگیر علوم اعماق اقیانوس‌ ها شوند.

کوپلی می‌ افزاید: مکان ‌های زیادی وجود دارد که می ‌توانید ماکا نیو را فوراً در اقیانوس قرار دهید و چیزهایی را که نمی ‌دانستید کشف کنید. این دستگاه به طور بالقوه ابزار قدرتمندی برای اتصال جوامع محلی با اعماق دریاهاست. 

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: hakaimagazine
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل