نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش ایمنی و کاهش فساد مواد غذایی به کمک فناوری های نوین

دکتر افشین آخوند زاده بستی، استاد تمام گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت بهداشت مواد غذایی و امنیت غذایی به سیناپرس گفت: تولید مواد غذایی باید با توجه به افزایش جمعیت افزایش پیدا کند. همچنین باید با حفظ و نگهداری، مواد غذایی سالم به دست مصرف کنندگان برسد. 

وی افزود: مطالعات صنایع شیلاتی نشان داده است که سالانه هشت درصد از میزان محصولات شیلاتی جهان هدر می رود. این هدر رفت مواد غذایی امکان دارد به علت ناکارآمدی و مدیریت نامناسب باشد و باعث فساد مواد غذایی شود.

وی تصریح کرد: مجموعا حدود یک سوم محصولات غذایی در هر کشوری تبدیل به ضایعات می شود. این میزان هدر رفت فرآورده های غذایی باید به دست مصرف کنندگان برسد. کاهش هدر رفت این فرآورده ها به امنیت غذایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت مواد غذایی کمک می کند.

وی اظهارداشت: بهداشت مواد غذایی یک بخشی از امنیت غذایی را شامل می شود لذا پرداختن به این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انواع و اقسامی از فسادهای شیمیایی و باکتریایی، آلودگی های شیمیایی و باقی مانده های شیمیایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت غذایی مردم را به خطر می اندازند؛ منظور از فساد شیمیایی، اکسیداسیون هایی است که در مواد چربی رخ می دهد.

آخوند زاده یادآور شد: خوشبختانه هم اکنون سازمان غذا و دارو، اداره کل بهداشت مواد غذایی، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد، بهداشت مواد غذایی جامعه را نظارت می کنند. همکاری این سازمان ها باعث شده تا میزان آلودگی های مواد غذایی کاهش و سلامت بهداشتی ارتقا پیدا کند. امیدواریم با حمایت های بیشتر این سازمان در این زمینه، میزان بهداشت مواد غذایی افزایش یابد.

وی به سیناپرس گفت: هدر رفت مواد غذایی، امنیت غذایی کشور را دچار مشکل می کند. امکان دارد آلودگی غذایی مانند سالمونیا، ای کولای، استافیلوکوکوس اورئوس، کلوستریدیوم بوتولینوم یا مایکوتوکسین ها ( دسته ای از مواد سمی و آلاینده مواد غذایی، خوراک دام و طیور که به طور طبیعی از انواع خاصی از کپک ها تولید می شوند) ایجاد شود. 

به گفته استاد تمام گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه تهران، طبق آمار جهانی، سالانه هشتاد میلیون نفر در کشور آمریکا بر اثر آلودگی هایی مواد غذایی  مسموم می شوند. خوشبختانه سالهاست که تقریبا ما در ایران از نظر  آلودگی های مایکوتوکسین ها مخصوصا در فراورده لبنی مشکل خاصی نداریم.

وی به نقش فناوری های نوین در ایمنی مواد غذایی و بهداشت مواد غذایی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با کمک فناوری های نوین مانند بسته بندی های فعال، نگهدارنده های گیاهی و بکارگیری تکنیک های جدید عمر نگهداری مواد غذایی افزایش و میزان فساد آنها کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: کشور ایران نیز طی چند سال اخیر دستاوردهای نانو فناورانه خوبی در زمینه نگهداری مواد غذایی و به خصوص بسته بندی های فعال( اکتیو پکیج ها) کسب کرده است. این بسته بندی ها امن هستند و عمر مواد غذایی را افزایش می دهند. در حال حاضر تحقیقات زیادی پیرامون این مساله در کشور انجام شده است که برخی از این طرح های فناورانه حتی به بخش صنعت نیز ورود پیدا کرده اند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل