نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطع قرارداد گازی با برخی کشورهای اروپایی قانونی است

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد کلاف سردرگم و کور بحران انرژی اروپا و صادرات گاز روسیه به قاره سبز، هر روز با بن بستی جدید مواجه شده و اخیرا بعد از مشکلات ایجاد شده در خط لوله نورد استریم، بحث عدم پرداخت بدهی های کشورهای اروپایی به روسیه به عنوان مانع دیگری در تداوم صدور گاز به این کشورها به شمار می رود.

بر اساس بیانیه  ای روز شنبه ،شرکت دولتی گازپروم، حجم تحویل گاز در ماه اکتبر به مولداوی را به میزان 5.7 میلیون متر مکعب در روز  اعلام کرد اما تاکید کرد که می تواند هر زمان که بخواهد قرارداد را فسخ کند زیرا توافقی برای تسویه بدهی مولداوی وجود ندارد.
در این بیانیه عنوان شده است: گازپروم تحویل گاز به مولداوی را در اکتبر ۲۰۲۲ به حجم 5.7 میلیون متر مکعب در روز تایید می کند. این حجم با رد یک جانبه طرف اوکراینی برای دریافت گاز روسیه در ایستگاه اندازه گیری گاز سوخرانوفکا تعیین می شود. ما همچنین توجه داریم که مولداوی د به طور مرتب مفاد قرارداد منعقد شده را در خصوص مهلت پرداخت گاز تحویلی نقض می کند.

با این حال، به دلیل عدم پرداخت بدهی های پیشین مولداوی و نبود توافقی برای تسویه بدهی های انباشته شده در طول سال های قبل، گازپروم حق دارد هر زمان که بخواهد قرارداد فعلی را فسخ کند.

به گزارش سیناپرس، پیش از این، وادیم سبان، مدیر عامل مولدوواگاز، گفته بود که تحویل گاز روسیه علیرغم این واقعیت که کیشینوف به توافقات مربوط به امضای قرارداد برای تسویه پرداخت‌ها پایبند نبود، ادامه دارد.

مولدوواگاز و گازپروم قرارداد عرضه گاز را به مدت پنج سال در اکتبر گذشته تمدید کردند. تسویه به موقع و بازپرداخت بدهی از جمله بندهای اصلی قرارداد است.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل