نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طب سوزنی برای درد سیاتیک چقدر تاثیرگذار است؟

عصب سیاتیک بلندترین عصب بدن است و از دسته بزرگی از اعصاب کوچکتر تشکیل شده است که از ستون فقرات کمری شروع می شود، تا باسن ادامه دارد و از پشت ساق پا عبور می کند.

از نظر فنی، سیاتیک یک بیماری نیست، بلکه گروهی از علائم است که بر ناحیه عصب سیاتیک تأثیر می‌گذارد. سیاتیک چندین علت احتمالی دارد و ما از اصطلاح سیاتیک برای توصیف مجموعه ای از علائم استفاده می کنیم.

درد انتقالی یکی از علائم شایع و شدید سیاتیک است. همچنین ممکن است بی حسی و گزگز در ناحیه کمر شروع شود و به پایین ساق پا برسد. بنابراین نه تنها ممکن است منجر به کمردرد شود بلکه می تواند باعث درد لگن، ساق پا یا حتی پا شود. گاهی اوقات درد بسیار کم است و بیمار بیشتر از بی حسی یا گزگز رنج می برد که به آن پارستزی یا خواب رفتگی می گویند. همچنین ممکن است ضعف یا سردی پا وجود داشته باشد.  بروز این علائم معمولاً فقط در یک طرف اتفاق می افتد.

طب سوزنی برای سیاتیک

یک مطالعه تحقیقاتی در مجله BMJ نشان می‌دهد که ماساژ ستون فقرات و طب سوزنی، درمان‌های غیرافیونی هستند که نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند. در چین، سیاتیک علت اصلی بستری شدن در بیمارستان است و معمولاً از طب سوزنی برای مدیریت این درد عصبی استفاده می شود.

طب سنتی چینی بیان می کند که بدن بیش از 2000 نقطه دارد که می توانید سوزن های نازکی را در آن وارد کنید. این نقاط توسط مسیرها یا دایره هایی به هم متصل می شوند و جریانی از انرژی به نام  چی Qi را ایجاد می نمایند. تحریک این نقاط عدم تعادل چی را اصلاح می کند و جریان انرژی را بهبود می بخشد. هدف، از بین بردن درد و بهبود سلامت است. گفته می شود که طب سوزنی سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و باعث تحریک مواد شیمیایی آزاد شده در عضلات، مغز و نخاع می شود.

روش کار چگونه است؟

سوزن های طب سوزنی در نقاط فشار بدن شما قرار می گیرند و سیستم عصبی را تحریک می نمایند. در نتیجه اندورفین ترشح می شود و شدت درد را در بدن شما بهبود می بخشد و در دراز مدت واکنش بدن شما به درد تغییر می یابد.

در حالی که پزشکان مختلف بر اساس سابقه و وضعیت بیمار از پروتکل های مختلفی استفاده می کنند، در اینجا نکاتی وجود دارد که می توانید تا حدودی با مکان های سوراخ کردن با سوزن آشنا شوید.

سوزن های مورد استفاده، سوزن دیستال نامیده می شوند، اما شما ممکن است نام های دیگری همچون سوزن موضعی را شنیده باشید. نقاط فشار برای تسکین درد سیاتیک باید در مکان‌های مختلف یا با فاصله از محل درد قرار گیرند تا خون را از این نقاط به قسمت هایی که برای التیام درد عصب سیاتیک به کمک نیاز دارند، ارسال نمایند.

فواید طب سوزنی برای سیاتیک

طب سوزنی به طور ذاتی به سیستم عصبی مرتبط است و ممکن است به کاهش تنش، سردرد، میگرن، کمردرد و سیاتیک کمک می کند.

خطرات یا عوارض جانبی

طب سوزنی روشی است که اگر توسط یک متخصص طب سوزنی یا کلینیک‌ها و مراکز کنترل درد مانند مرکز امید که در زمینه بیماری‌های ارتوپدی تخصص دارند، انجام شود، عوارض جانبی کمی به همراه خواهد داشت و به ندرت ممکن است با عفونت های جدی یا سوراخ شدن اندام های خود مواجه شوید زیرا سوزن به صورت زیر جلدی انجام می شود.

در مقایسه با سایر داروهای مسکن برای کمردرد، طب سوزنی عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال، مانند هر درمان دیگری این روش نیز خطرات خود را دارد اگرچه خطرات آن بسیار کم است.

طب سوزنی برای افراد مبتلا به اختلال خونریزی یا افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد و منجر به از دست دادن خون غیرضروری شود و باعث شود بیمار احساس ضعف کند.

اگر سوزن ها به درستی استریل نشده باشند، این احتمال وجود دارد که فرد به یک بیماری ناشناخته مبتلا شود. اطمینان حاصل کنید که پزشک از تجهیزات استریل شده استفاده می کند. اگر شک دارید بپرسید و همواره مراقب باشید.

اگر سوزن بشکند و در موارد بسیار نادری به اندام داخلی آسیب برساند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. اما سوزن‌های طب سوزنی به اندازه‌ای محکم ساخته می‌شوند که نشکنند و به اندازه‌ای عمیق وارد نمی‌شوند که به هیچ عضوی برسند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل