نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بی اشتهایی عصبی خطرناک است

ندا هوشیار در مورد اختلال بی اشتهایی عصبی به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: گرسنگی مهمترین عامل اختلال در بی اشتهایی عصبی در کودکان است که در این اختلال مصرف موادغذایی به شدت محدود و منجر به کاهش وزن بدن می شود، این در حالی است که بی اشتهایی به ندرت و زمانی رخ می‌دهد که درمراحل پیشرفته اختلال بوده و مصرف غذا محدود و منجر به کاهش وزن نسبت به سن و قد می شود.

وی عوامل بی  اشتهایی عصبی در کودکان را شامل تاثیرات خانوادگی، ژنتیک، عدم تعادل شیمیایی و مسائل مرتبط با رشد عنوان کرد و افزود:  بیشتر اختلال این بیماری در کودکان به دلیل سابقه بیماری جسمی و سایر مشکلات روانی همچون افسردگی در خانواده ها است.

این روانشناس بالینی گفت: بی اشتهایی عصبی به عنوان خطر، در کمین کودکان است که این کودکان  بیشتر از خانواده‌ هایی هستند که در مصرف موادغذایی سالم سخت می گیرند  و بیش از حد، به نوع تغذیه کودک توجه می کنند.

هوشیار علائم بی اشتهایی عصبی در کودکان را شامل وزن کم، انکار احساس گرسنگی، وسواس درتهیه غذا، گوشه گیری، تندخو و افسردگی، پوست خشک، یبوست، شکم درد، لاغربودن غیرطبیعی، رشد کم موها، زردی پوست، بی‌ حالی و خستگی شدید عنوان کرد و گفت: تشخیص و درمان بی اشتهایی عصبی در کودکان به جلوگیری از مشکلات جدی جسمی و روحی در آینده کمک می‌ کند.

وی در مورد درمان اختلال بی اشتهایی عصبی کودکان اظهارکرد: در وهله اول بازگرداندن وضعیت تغذیه‌ای بیمار به حالت طبیعی در درمان بی اشتهایی عصبی است. چرا که کمآبی بدن و گرسنگی ممکن است موجب اختلال جدی در تندرستی شود.

این روانشناس بالینی به برنامه¬‌های روان پزشکی بیمارستانی برای کودکان مبتلا به بی اشتهایی عصبی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها نیز شامل ترکیبی از مدارای رفتاری، روان درمانی انفرادی، درمان و آموزش خانوادگی و در برخی موارد دارو است.
هوشیار در مورد تشخیص بی اشتهایی در کودکان گفت: والدین، معلمان و مربیان ممکن است کودک یا نوجوان مبتلا به بی اشتهایی عصبی را تشخیص دهند، اما تعداد بیشتر کودکان بیماری خود را پنهان نگه می‌ دارند و درمان بیماری نیز شامل درمان فردی، خانواده درمانی، رفتاردرمانی و توان تبخشی تغذیه‌ ای است.

وی درمان بی اشتهایی کودکان و بزرگسالان و مبارزه با این احساس روانی نادرست را عوارض احتمالی بی اشتهایی عصبی در کودکان اعلام کرد و افزود: بی اشتهایی و سوء تغذیه‌ ای که در بین کودکان ایجاد می‌شود، ممکن است به سیستم های ارگانی بدن آسیب برساند و حتی می‌تواند درطولانی مدت کشنده باشد و این عوارض شاید به مشکلات جسمی منجرشود.
 این روانشناس با بیان اینکه مشکلات قلبی، خون، دستگاه گوارش، کلیه ها، مشکلات سیستم غدد درون ریز و مشکلات استخوانی را از عوارض بی اشتهایی عصبی است، اظهارکرد: برای جلوگیری از بی اشتهایی عصبی در کودکان، تشویق کودک برای داشتن عادات غذایی سالم و نگرش واقع بینانه نسبت به وزن و رژیم غذایی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل