نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هر ساعت ۱.۵ میلیون دلار به اقتصاد ایران آسیب می رسد

به گزارش سیناپرس، این روزها به دلیل نا آرامی ‌های اخیر کشور، محدودیت هایی برای استفاده از اینترنت و دسترسی کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی واتساپ و اینستاگرام اعمال شده است؛ شبکه های اجتماعی که محل درآمد زایی بسیاری از مردم هستند و با قطعی و اختلال در آنها ضرر و زیان بسیاری متوجه کسب و کارهای آنلاین می شود.

طبق گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، حدود ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه ‌های مجازی کسب درآمد می ‌کنند که حدود ۹ میلیون نفر( ۸۳ درصد) از طریق اینستاگرام کسب درآمد دارند.

به گفته مهدی بشارتده سلوطی، محقق و پژوهشگر اقتصادی بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار در فضای اینستاگرام ایجاد شده که بازاری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می کند. درآمد حدود ۱۰ میلیون نفر و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کسب و کار نیز در کشور وابسته به اینستاگرام است که با بستن آن ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می شود.

این  استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: زیان اقتصادی قطعی پلتفرم هایی همانند واتس اپ، اینستاگرام و توئیتر و غیره بیش از ۱.۵ میلیون دلار در هر ساعت پیش بینی شده است.

به گفته رضا الفت ‌نسب، عضو هیات مدیره انجمن کسب و کارهای مجازی نیز کسب ‌و کار‌های کوچک فعال در شبکه ‌های اجتماعی در پی اغتشاشات و نا آرامی های کشور و محدودیت های اینترنتی به شدت متضرر می شوند. آینده کسب و کارهای آنها در این شرایط اصلا مشخص نیست. کسب و کارهای بزرگتر نیز به شبکه های اجتماعی وابسته هستند زیرا تعدادی از مشتریان خود را از طریق این شبکه ها پیدا می کنند. این کسب و کارها در شبکه های مجازی بازاریابی می کنند و سرمایه گذاری گسترده ای در این پلتفرم ها دارند بنابراین با قطعی و محدودیت اینترنت ضرر هنگفتی متوجه آنها می شود.

در حال حاضر فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ نگرانی های جدی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ فعال در این شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند امکان دارد این قطعی ها دائمی باشد.

به گفته، احمد وحیدی، وزیر کشور، تا پایان یافتن اغتشاشات محدودیت های اینترنتی ادامه دارد، زیرا برخی از این شبکه های مجازی با انتشار برخی تصاویر در تلاش هستند تا مردم را تحریک کنند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌ هایی اعمال کنیم تا نتوانند از طریق این شبکه ها اغتشاشات را هدایت کنند. هرگاه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست این محدودیت‌ ها برداشته می ‌شود.

تالیف: بیتا اکبری
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل