نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تقویت بازار صادراتی گیاهان دارویی ارگانیک با کمک کشاورزی نوین

کشاورزی مدرن می ‌تواند بدون آسیب رساندن به محیط زیست، ضمن تامین امنیت غذایی، نیاز روز افزون انسان ‌ها به مواد غذایی سالم را تامین کند. امروزه استفاده از این نوع تکنولوژی‌ ها در تمامی مزارع ایران ضروری بوده اما ضرورت بکارگیری آن در مزارع ارگانیک دو چندان است.

دکتر حسین محمودی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی به تکنولوژی ‌های نوین این حوزه اشاره کرد و به سیناپرس گفت: امروزه کشاورزی نوین یا ابزار دقیق توانسته با استفاده از ابزارآلات متفاوت و تکنولوژی‌ های روز عملکرد و کارایی مزارع را بالاتر ببرد. استفاده از این تکنولوژی ‎ها باید در تمام عرصه‎ های کشاورزی ما به ویژه کشاروزی ارگانیک اتفاق بیفتد.

دکترای کشاورزی اگرواکولوژی به نقش این نوع تکنولوژی ‎ها در کشاورزی ارگانیک پرداخت و افزود: تکنولوژی ‎های نوین بسیار می‌ تواند به کشاورزی ارگانیک کمک کند. مثلا گیاهان دارویی ارگانیک بازار صادراتی خیلی خوبی برای کشورهای هدف دارد و می ‌تواند ارزآوری داشته باشد اما اکنون در این حوزه با پاره ‌ای از مشکلات مواجه هستیم که تنها با بکارگیری از روش ‌های نوین می ‌توانیم آنها را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: وجین کردن یکی از مشکلات مزارع برای تولید محصولات ارگانیک است؛ برخلاف مزارع غیر ارگانیک ما نمی ‏توانیم به‎ راحتی از علف کش ‎ها در مزارع ارگانیک استفاده کنیم و علف ‌های هرز را از بین ببریم. در مزارع ارگانیک ما مجبور هستیم به صورت دستی علف ‎های هرز را نابود کنیم.

وی بیان کرد: مساله بعدی هزینه پرداخت دستمزد کارگران است. اکنون قیمت کارگران روزمزد بالا رفته و هزینه پرداخت دستمزد آنها برای تولید کنندگان بسیار سنگین شده است. جدا از نوع محصول و بذر، یک تولید کننده در یک هکتار مزرعه نیاز به 30 کارگر دارد. دستمزد روزانه یک کارگر 300 تا 350 هزار تومان است بنابراین قیمت تمام شده یا محصول نهایی گیاهان دارویی ارگانیک بسیار افزایش پیدا می ‎کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی به سیناپرس گفت: اکنون رقبای ما مانند کشورهای اروپای شرقی گیاهان دارویی ارگانیک را تولید می ‎کنند؛ هزینه حمل و نقل آنها برای رساندن محصولات ‌شان به اروپای غربی کمتر است. از سوی دیگر، هزینه کارگری کمتری پرداخت می‌ کنند، زیرا از مکانیزاسیون خوبی بهره گرفته‌ اند. مثلا آنها ماشین‌ آلاتی دارند که کار وجین‌ های دستی را به‏ جای کارگر در مزارع خرد انجام می ‎دهد. این مساله هزینه ‎ها را خیلی پایین‎ تر می ‎برد.

وی افزود: مزارع ایران همیشه خرد بوده و طبق قانون ارث، زمانی که یک کشاورز فوت می ‌کند، مزارع قطعه قطعه می ‌شود و به فرزندانش به ارث می ‌رسد؛ هر نسلی که می‎ گذرد و نسل بعدی می ‎آید، مزارع خردتری را تحویل می ‎گیرد از اینرو ما نیاز به تکنولوژی‎ هایی داریم که بتوانیم متناسب با مزارع خردمان استفاده کنیم.

محمودی عنوان کرد: متاسفانه تاکنون در زمینه تولید مکانیزاسیون محصولات داخلی و واردات ادوات از خارج موفق نبوده ‌ایم. شاید دلیل اصلی آن مربوط به این مساله باشد که تاکنون نتوانسته ‌ایم برای کشت صنعت‎ ها و مزارع بزرگ ادوات بیشتری وارد کنیم. توسعه تکنولوژی ‎های وارداتی یا داخلی به زنجیره مکانیزاسیون‌ های پیش از کاشت، مرحله کاشت تا برداشت و حتی پس از آن کمک می‌ کند و با کاهش هزینه‎ های نهایی، میزان بهره‎ وری مزارع کشاورزی ما را افزایش می ‎دهد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل