نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مغز نهنگ ها چگونه از خطرات ناشی از شنا در امان است؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، تحقیقات جدید UBC نشان می دهد رگ های خونی ویژه در مغز نهنگ ها ممکن است آنها را از خطرات شنا محافظت کند. تئوری‌های زیادی در مورد استفاده دقیق از این شبکه‌های رگ‌های خونی در مغز و ستون فقرات نهنگ وجود دارد که به «شبکه شگفت‌انگیز» معروف است، اما اکنون جانورشناسان UBC معتقدند که با مدل‌سازی رایانه‌ای این معما را حل کرده‌اند.

پستانداران خشکی مانند اسب هنگام تاختن در خون خود "نبض" را تجربه می کنند، جایی که فشار خون در داخل بدن در هر قدم بالا و پایین می رود. در یک مطالعه جدید، نویسنده اصلی، دکتر مارگو لیلی و تیمش برای اولین بار پیشنهاد کرده اند که همین پدیده در پستانداران دریایی که با حرکات پشتی-شکمی شنا می کنند، رخ می دهد. به عبارت دیگر دانشمندان متوجه شده اند که چرا نهنگ ها به این دلیل از آسیب طولانی مدت به مغز جلوگیری می کنند.

دانشمندان با مدلسازی خود دریافتند: رتیا میرابیلیا پتانسیل محافظت از مغز را در برابر ۹۷ درصد پالس‌های فشار دارد. این دسته از عروق بین آئورت که خون را از قلب پمپاژ می کند و شبکه عروقی که خون را به مغز می‌رسانند قرار دارد.

هنگامی که یکی از این پالس‌های خون تحت فشار از میان این شبکه‌های لایه‌ای رگ‌ها عبور می‌کند، فشار را در سطح وسیع خود می‌گیرند و آن را با کمک مایع مغزی نخاعی پخش می‌کنند. بنابراین زمانی که خون به  مغز سیستم، ضربه بسیار کمتری به خود می‌گیرد. ممکن است آنها تنها پستاندارانی نباشند که این کار را انجام می دهند.

در تمام پستانداران، فشار خون متوسط در شریان ها یا خونی که از قلب خارج می شود، بیشتر از وریدها است. دکتر لیلی، یکی از همکاران بازنشسته در بخش جانورشناسی UBC، می‌گوید: «این تفاوت فشار جریان خون را در بدن، از جمله از طریق مغز، هدایت می‌کند. با این حال، حرکت می تواند به زور خون را حرکت دهد و باعث افزایش فشار یا نبض به مغز شود. اختلاف فشار بین خون ورودی و خروجی از مغز برای این نبض ها می تواند باعث آسیب شود».

دکتر شادویک می گوید که این مدل به طور بالقوه می تواند برای پرسیدن سوالاتی در مورد حیوانات دیگر و آنچه که با نبض فشار خون آنها هنگام حرکت اتفاق می افتد، از جمله انسان، مورد استفاده قرار گیرد. 

در حالی که محققان می‌گویند : این فرضیه هنوز باید مستقیماً با اندازه‌گیری فشار خون و جریان در مغز  شناگر آزمایش شود، این امر در حال حاضر از نظر اخلاقی و فنی امکان‌پذیر نیست، زیرا مستلزم قرار دادن یک کاوشگر در یک نهنگ زنده است.

نهنگ ها  بزرگترین حیوانات روی کره زمین هستند، احتمالاً تا به حال، و درک اینکه چگونه آنها قادر به زنده ماندن، زندگی و انجام کارهایی هستند که انجام می دهند، بخش شگفت انگیزی از زیست شناسی اساسی است.

دکتر وین ووگل، یکی از نویسندگان، استاد بخش علوم سلولی و فیزیولوژیکی UBC می‌گوید:« درک اینکه چگونه قفسه سینه به فشار آب در عمق واکنش نشان می‌دهد و چگونه ریه‌ها بر فشار عروقی تأثیر می‌گذارند، گام بعدی مهم خواهد بود. البته اندازه گیری مستقیم فشار خون و جریان خون در مغز بسیار ارزشمند است، اما از نظر فنی در حال حاضر امکان پذیر نیست».

 

منبع: science daily
مترجم: پریناز نصرتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل