نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تماشای سیاره مشتری امشب در درخشان ترین حالت

به گزارش سیناپرس، این غول گازی در روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر مصادف با ۴ مهر ۱۴۰۱ به فاصله ۵۹۰ میلیون کیلومتری و به نزدیک ترین حالت خود به زمین در ۵۹ سال گذشته خواهد رسید و منظره فوق العاده ای به وجود خواهد آورد که برای رصد آن حتی به تلسکوپ هم نیاز نخواهید داشت.

 آدام کوبلسکی (Adam Kobelski) از مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا در ایالات متحده می گوید که چهار قمر بزرگ این سیاره به نام های گانیمد، اروپا، آیو و کالیستو که به دور سیاره می چرخند نیز قابل مشاهده خواهند بود. 

کوبلسکی که یک اخترفیزیکدان است می ‌گوید: اگر شرایط جوی مناسبی فراهم شود، دیدن این مناظر در آسمان یک اتفاق فوق العاده خواهد بود. گفته می شود که مشتری در این چند شب باید یکی درخشان ترین اجرام در آسمان شب باشد.
به گفته محققان، سیاره مشتری از زمان های بسیار قدیم برای انسان ها به عنوان یک نور درخشان در آسمان شناخته شده است، اما گالیله اولین کسی بود که این سیاره غول پیکر را با تلسکوپ اولیه در سال ۱۶۱۰ به طور دقیق رصد کرد. اما امروز در چهار قرن بعد، لنزهای بزرگتر و بهتر و همچنین فضاپیماهایی مانند وویجرز و جونو، مشاهدات منظم تری از این سیاره انجام می دهند.

پژوهشگران توضیح می دهند: اگر آب و هوا اجازه دهد، آماتورها می توانند این هفته مانند گالیله و فقط با یک دوربین دوچشمی با کیفیت برای رصد مشتری و چهار قمر آن عمل کنند. در این تاریخ، مشتری در تقابل با خورشید و زمین خواهد بود، به این معنی که با غروب خورشید در غرب، مشتری از شرق طلوع خواهد کرد.

برای کسانی که با چشم غیر مسلح آن را رصد می کنند، احتمالا مشتری و قمرهایش را به صورت نورهای بسیار درخشان در آسمان خواهند دید.

دانشمندان ناسا اعلام کردند: با یک جفت دوربین دوچشمی با بزرگنمایی ۷ برابر، می توان این سیاره را در قالب یک صفحه کوچک در آسمان دید. همچنین ناسا می‌ گوید یک تلسکوپ شکستی چهار اینچی برای گرفتن تصاویر دقیقی از مشتری کافی است، اما بسته به کیفیت تلسکوپ، آسمان و شرایط آب ‌و هوایی، ممکن است فقط یک نقطه تار و قرمز-نارنجی را ببینید.
چرا مشتری در حال حاضر اینقدر درخشان است؟
به گفته جونتی هورنر (Jonti Horner) استاد اخترفیزیک دانشگاه کوئینزلند جنوبی، چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. اولی به این دلیل است که مشتری تقریباً در مقابل خورشید در آسمان قرار دارد. مشتری در غروب خورشید طلوع کرده و با طلوع خورشید غروب می کند.

این اتفاق هر ۱۳ ماه یکبار رخ می ‌دهد و مشتری را بزرگ ‌تر و درخشان ‌تر از هر زمان دیگری از سال نشان می‌ دهد. به گزارش سیناپرس، اما آنچه کمتر اتفاق می ‌افتد این است که اکنون مشتری نزدیک‌ ترین فاصله به زمین را دارد. این امر به این دلیل اتفاق می ‌افتد که زمین و مشتری در مدارهای دایره‌ ای کامل به دور خورشید نمی ‌چرخند، به این معنی که سیارات در طول سال در فواصل مختلف از نزدیک یکدیگر عبور می ‌کنند.

به گفته پروفسور هورنر، مشتری روز سه شنبه بین ساعت ۵ تا ۶ صبح به وقت شرقی به سمت مخالف می رسد. بنابراین در ساعات اولیه صبح سه ‌شنبه و سه ‌شنبه شب در درخشان ‌ترین حالت خود خواهد بود اما مشتری در تمام طول شب قابل مشاهده خواهد بود. 

به گزارش سیناپرس، هورنر در پایان می گوید: اگر می خواهید مشتری را در غروب خورشید ببینید، پشت خود را به خورشید نگه دارید و به افق نگاه کنید. در غروب آفتاب، شما به شرق نگاه می کنید اما اگر صبح زودتر به آن نگاه می کنید، باید رو به غرب باشید.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: cosmosmagazine
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل