دانشمندان در فکر ساختن پشه های ژنتیکی

تغییرات ژنتیکی در حیوانات به عنوان یک امر جدید و انقلابی شناخته نمی شود و بسیاری از دانشمندان برای ایجاد شرایط زندگی بهتر برای انسان ها دست به تغییر در ساختار ژنتیکی موجودات دیگر زده اند. با این وجود هنگامی که نام شرکت گوگل را می شنویم، آخرین چیزی که ممکن است به ذهن ما خطور کند، اعمال تغییرات ژنتیکی بر روی موجودات زنده توسط این شرکت است.

یکی از مدیران بزرگ شرکت گوگل به نام لاینوس آپسون قصد دارد تا در یک پروژه ویژه، پشه ها را از نظر ژنتیکی دستخوش تغییر کرده و به این ترتیب به مبارزه با بیماری های خاصی بپردازد. آپسون که سابقه بسیار درخشانی در شرکت گوگل دارد و نقش پر رنگی در پروژه های مهمی مانند گوگل کروم ایفا کرده است، قصد دارد تا با کمک این فرایند به سراغ مبارزه با تب دانگه و مالاریا برود. شایان ذکر است که این دو بیماری توسط پشه های خاصی به انسان انتقال می یابند.

یکی از مشکلات موجود در راه این پروژه را می توان اعمال آزمایش های میدانی آن دانست. آزمایش های مشابه انجام شده بر روی پشه هایی که از نظر ژنتیکی تغییر یافته اند، در کشور برزیل  با موفقیت 95 درصدی در کاهش بیماری ها همراه بوده است ولی ساکنان این مناطق همچنان با آن مخالف هستند. سازمان دارویی ایالات متحده اعلام کرده است که بسیاری از افراد فکر می کنند که  آزمایش چنین مواردی در مناطق زندگی آنها، این افراد را به موش های آزمایشگاهی تبدیل خواهد کرد.

در هر حال پروژه گوگل در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و به نظر می رسد که این شرکت با توجه به توانایی بالای خود در ارائه اطلاعات بتواند با فرهنگ سازی مناسب، امکان اجرای این پروژه را فراهم سازد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا