نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موفقیت ۳ طرح دانش‌بنیان برنامه کارویا در پرداخت اصل و سود به سرمایه‌گذاران

 سال گذشته برنامه تلویزیونی «کارویا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تولید و از شبکه اول سیما پخش شد که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب یک مسابقه تلویزیونی طرح‌های دانش‌بنیان خود را ارائه کردند و پس از تایید هیات داوران، وارد فرآیند جذب سرمایه از طریق روش تامین مالی جمعی شدند.

یکی از ویژگی‌های این روش تامین مالی در برنامه کارویا تضمین اصل سرمایه مردم بود که با حداقل ۵۰۰ هزار تومان در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه گذاری کردند. پس از گذشت کمتر از یک سال از پخش برنامه "کارویا" اکنون ۳ شرکت‌ دانش‌بنیان توانسته‌اند میزان سود پیش‌بینی‌شده را محقق کنند و اصل و سود پیش‌بینی شده را به سرمایه‌گذاران خود بپردازند.

دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از ابزارهای مهم تامین مالی نوآوری به ویژه برای طرح‌های نسبتا کوچک را "تامین مالی جمعی" دانست که در قالب این ابزار، اشخاص علاقه‌مند، اعم از حقیقی و حقوقی، فارغ از سن، جنس و موقعیت جغرافیایی می‌توانند از طریق سکوهای معتبر و مورد تایید فرابورس ایران، در تامین مالی طرح‌های نوآورانه مشارکت کرده و در سود و زیان آنها شریک شوند.

وی افزود: این روش تامین مالی به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که منابع تازه‌ای، فراتر از منابع بخش دولتی یا عمومی‌ موجود و با ماهیت بخش خصوصی و مردمی به زیست‌بوم دانش‌بنیان و استارت‌آپی کشور تزریق می‌کند.

وحدت اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان مهمترین نهاد تامین مالی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، علاوه بر بیمه اصل آورده سرمایه‌گذاران، مسابقه تلویزیونی "کارویا" را با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق سرمایه‌های مردمی به سمت طرح‌های نوآورانه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تولید و پخش کرده است و در آن شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به عنوان «سرمایه‌پذیر»، طرح‌های نوآورانه خود را ارائه می‌کردند و علاقه‌مندان می‌توانستند در طرح‌های منتخب داوران مسابقه سرمایه‌گذاری کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: یکی از عناصر مهم در موفقیت تامین مالی جمعی، جلب اعتماد مردمی است که قرار است در طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند چون در این ابزار، سرمایه مردم در معرض ریسک قرار می‌گیرد و به هر دلیل، ممکن است طرح سرمایه‌پذیر به موفقیت نرسد و سرمایه‌ گذاران دچار زیان شوند. به خصوص در روزها و ماه‌های اول که هنوز تامین مالی جمعی برای مردم ما جدید است، جلب اعتماد آنها اهمیت بیشتری دارد. به همین خاطر ما در صندوق نوآوری و شکوفایی برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه و نوآورانه، به تضمین سرمایه مردم فکر کردیم و توانستیم با ابزار بیمه اصل سرمایه، خیال سرمایه‌گذاران را راحت کنیم.

وحدت تاکید کرد: بررسی ما نشان داد که برای جلب مشارکت مردم در تامین مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تنها بیمه سرمایه آنها کافی نیست و باید با ابزارهای رسانه‌ای، تامین مالی جمعی را به مردم بشناسانیم و فرهنگ آن را ترویج کنیم. بنابراین به سراغ تولید و پخش یک مسابقه تلویزیونی به نام "کارویا" رفتیم.

به گفته وی یکی از این شرکت‌ها پس از جذب یک میلیارد تومان سرمایه توانست طرح خود را با موفقیت به اتمام برساند و سود پیش‌بینی‌شده برابر با ۵۰ درصدی سالانه را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. دومین شرکت نیز موفق به جذب ۴ میلیارد تومان سرمایه شد و توانست سود پیش‌بینی شده برابر با ۱۰۰ درصدی سالانه به اضافه بازگرداندن اصل سرمایه را برای سرمایه‌گذاران محقق کند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، رییس صندوق نوآوری ادامه داد: سومین شرکت دانش‌بنیان موفق به جذب بیش از یک میلیارد تومان سرمایه شد و توانست سود پیش‌بینی شده برابر با ۶۶ درصدی سالانه را محقق و نصیب سرمایه‌گذاران کند.

در برنامه تلویزیونی "کارویا" که از شبکه یک سیما در سال گذشته پخش شد، ۱۸طرح دانش بنیان با روش تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) توسط ۱۶۲۷ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی به میزان ۳۹میلیارد تومان تأمین سرمایه شدند و در این میان صندوق نوآوری نیز اصل پول مردم را بیمه کرده بود. میانگین دوره این طرح ها ۱۰ ماه و میانگین سود سالانه آنها نیز ۵۰درصد اعلام شده بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل