نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بخش عمده آلودگی هوای خاورمیانه عامل انسانی دارد

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد آلودگی هوا و ذرات ریزگرد در خاورمیانه ممکن است ناشی از فعالیت های انسانی باشد.

یافته های فوق این توافق را به چالش می کشد که ذرات معلق در هوا، مانند گرد و غبار صحرا، عامل اصلی کیفیت پایین هوا هستند و اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای محافظت از سلامت انسان در خاورمیانه را برجسته می کند.

تصور می شود که کیفیت هوا در خاورمیانه تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند گردش جوی در مقیاس بزرگ همراه با گرد و غبار بیابانی و هوا قرار دارد. با این حال، نتایج تحقیقات قبلی نشان داده که بخش بزرگی از آلودگی هوا و روند انتشار گازهای گلخانه ای در این منطقه به طور دقیق شناسایی نشده است.

گفتنی است مطالعات متعددی نشان داده که  بیش از ۱۵ درصد از آلودگی جهانی دی اکسید گوگرد بوده و این ماده  7.5 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد. باید توجه داشت تقریباً یک هشتم مرگ و میرها به آلودگی هوا در این منطقه نسبت داده می شود و از سوی دیگر پایش ضعیف گازهای گلخانه ای و کمبود داده های رصدی مانع درک ما از ترکیب جوی خاورمیانه و تأثیرات آن بر سلامت انسان شده است.

طی مطالعات جدید، یوس لیلیولد (Jos Lelieveld) و همکارانش تجزیه و تحلیل داده‌های رصدی جمع ‌آوری ‌شده از کشتی‌های تحقیقاتی را که در سال ۲۰۱۷ در اطراف شبه جزیره عربستان دریانوردی کردند، با مدل ‌سازی اتمسفر ترکیب کردند. آن ها تخمین زدند که بیش از ۹۰ درصد ذرات ریز خطرناک در این منطقه از فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی و صنعت نفت منشاء می گیرد.

به گزارش سیناپرس، محققین همچنین دریافتند که غلظت آلودگی به طور مداوم از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی فراتر رفته است و درصد مرگ و میر بیش از حد ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی از 5.9٪ در قبرس تا 15.9٪ در کویت متغیر است.

در مقایسه، در ایالات متحده آمریکا و آلمان که کیفیت هوا بهتر است، این درصدها به ترتیب 3.0٪ و 3.7٪ بودند. اثرات نامطلوب آلودگی هوا بر سلامتی به ویژه در کویت، مصر، بحرین، عراق، عمان و عربستان سعودی شدیدتر است.

محققین در خاتمه پیشنهاد می کنند:کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی در خاورمیانه به طور قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت، اکوسیستم و تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Earth & Environment منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل