نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتشار تصاویر جدید مریخ توسط جیمز وب

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به ثبت تصاویری جدید و بسیار مهم از سیاره مریخ شده است. این تصاویر نیمکره شرقی مریخ را در طول موج های مختلف نور مادون قرمز نشان می دهد. ناسا اعلام کرد که تصاویر جدید به پیشبرد مطالعات علمی سیاره سرخ کمک خواهد کرد.

گفتنی است تلسکوپ جیمز وب می ‌تواند تصاویر و طیف‌ ها را با وضوح طیفی مورد نیاز برای مطالعه پدیده‌ های کوتاه‌ مدت مانند طوفان‌ های گرد و غبار، الگو های آب و هوا، تغییرات فصلی و … را طی یک مشاهده واحد، ثبت کند.

در این مطالعه فرآیند هایی که در زمان ‌های مختلف یک روز مریخی مانند طلوع و  غروب خورشید، رخ می ‌دهند، ثبت کند..به گزارش سیناپرس، در واقع، این تلسکوپ به حدی حساس است که ستاره شناسان مجبور شدند تنظیماتی را برای جلوگیری از اشباع نور کور کننده آشکار ساز های تلسکوپ انجام دهند.

برخی از این تصاویر حلقه‌ های دهانه هویگنس، سنگ آتشفشانی تیره سیرتیس ماژور و درخشان شدن در حوضه هلاس را نشان می‌ دهند. به گفته ستاره شناسان، حوضه هلاس ارتفاع پایین تری نسبت به مناطق دیگر دارد و بنابراین فشار هوای بالاتری را تجربه می کند. این فشار بالاتر منجر به سرکوب انتشار حرارتی در این محدوده می شود.

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات قرار است در قالب یک مقاله علمی منتشر شده و در اختیار سایر پژوهشگران قرار گیرد.

مترجم: جاوید خیرخواه
منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل