دکتر رضا نقی زاده در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاهها که صبح امروز ۲۸ شهریور در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: درنظر داریم که برنامهریزی برای آموزش عالی را از ۲ بُعد بررسی کنیم. یکی، روندی که در دانشگاههای دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است. همچنین در مورد روندهای موثر در آینده دانشگاهها در حوزه فناوری و مهارتی که در این زمینه نیز توسط دفتر برنامهریزی مطالعاتی انجام شده است.
وی با بیان تاکید بر اهمیت ارتباط رشته ها و میزان اشتغال، تصریح کرد: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران کننده است. برخی از رشته های ما به دلیل بیکاری فارغ التحصیلان آن در حال از بین رفتن است. یکی از رشته ها بالای ۷۰ درصد فارغ التحصیل بیکار دارد و یا اینکه فارغ التحصیلان رشته های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند. در حال حاضر، آن شغل ها در حال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.
نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.
وی با اشاره به ایجاد دور کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفهای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که در دست اجرا ایجاد دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای است. اگر برنامه درسی را یک پکیجی در نظر بگیریم ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی و تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی دارد، باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم؛ اول اینکه بین رشتهها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.
نقیزاده در ادامه در خصوص کاهش طول دوره کارشناسی نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد درسی دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام دادهایم میتوان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است؛ البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه می تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.
سرپرست دفتر آموزش عالی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای دروس دیگر باز کنیم. طرحی آماده کردهایم که بسته دروس به صورت آمایشی و ماموریت گرایی ارائه شود. به این صورت که مثلا ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و ماموریتی که آن منطقه دارد درس را به دانشگاهها ارائه دهیم.
وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و ماموریتی که دانشگاه ها دارند به آنها اختصاص دهیم.
نقی زاده با بیان اینکه معاونان آموزشی باید در این زمینه ما را یاری کنند که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم البته فکرهای اولیه نیز در این خصوص صورت گرفته برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد بوده و یا پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود و ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقق کنیم این دوره نیاز به بازنگری دارد.
No tags for this post.