نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چه کسی شکلات را اختراع کرد؟

به گزارش سیناپرس، اگرچه در حال حاضر به عنوان آب نبات شناخته شده است، اما منشاء شکلات بسیار عمیق تر است. فردی که نحوه درست کردن شکلات را کشف کرده در زمان گم شده است، اما احتمالاً کسی هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی بوده است.

اولین شواهد کاکائو در اکوادور پیدا شد.طبق یک مطالعه در سال 2018 در ژورنال Nature Ecology & Evolution، اولین شواهد برای استفاده از کاکائو، دانه تخمیر شده و خشک شده میوه ای که در درخت کاکائو Theobroma آمریکای جنوبی رشد می کند، مربوط به حدود 5300 سال پیش، که از سایت باستان شناسی سانتا آنا-لا فلوریدا در جنوب شرقی اکوادور یافت شده و به فرهنگ مایو-چینچیپ نسبت داده شده است.

اما به احتمال زیاد این گیاه مدت ها قبل توسط مردم در سرتاسر آمریکای جنوبی استفاده می شده است، زیرا این درخت تا 5300 سال پیش خارج از محدوده طبیعی خود بوده است.

با این حال، بومیان آمریکای جنوبی از شیرینی خود لذت نمی بردند. شکلاتی که آنها درست کردند با شکلاتی که اکثر مردم امروز از آن لذت می برند بسیار متفاوت بوده است.

به گزارش سیناپرس، برای تهیه شکلات، دانه‌های درشت غلاف‌های میوه درخت کاکائو، که اغلب به آنها "لوبیا" گفته می‌شود، در خمیر میوه سفیدی که اطراف آنها را احاطه کرده است، تخمیر می‌شوند. سپس آنها را خشک می کنند، تمیز و برشته می کنند، پس از آن پوست دانه برای تولید نوک کاکائو، شکل بسیار تند و با طعم قوی از محصول نهایی، جدا می شود.

به گزارش سیناپرس، سپس نوک ها آسیاب می شوند و توده کاکائو اغلب به صورت مایعی، به نام مایع شکلاتی، تولید می شود که می تواند با مواد دیگر مخلوط شود تا شکلات تجاری درست شود. شکلات مایع را می توان برای ساختن دو جزء آن، پودر کاکائو و کره کاکائو، تحت فشار قرار داد. نوشیدنی سنتی کاکائو با اضافه کردن نوک کاکائو آسیاب شده به آب تهیه می‌شد و معمولاً تلخ است. همچنین گمان می رود قندهای موجود در پالپ میوه ای نیز می تواند به یک نوشیدنی الکلی تخمیر شوند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2013 در مجله Nutrients انجام شد، ترکیب کف‌آلوده‌ی که به‌دست آمد، هم دارویی و هم یک داروی برانگیزاننده در نظر گرفته می‌شد و مورد توجه جوامع باستانی بود. طبق یک مقاله دانشگاه بوستون، اولمک ها، که در حدود 1500 سال قبل از میلاد در جنوب مکزیک کنونی زندگی می کردند، کاکائو را هدیه ای از طرف خدایان خود می دانستند و این که خوردن آن عبادت کنندگان را با خدا پیوند می داد.

کاکائو تا زمان ورود فاتحان اسپانیایی در اوایل قرن شانزدهم پس از میلاد تقریباً در همه جای آمریکای مرکزی و جنوبی کشت می شد و اکنون در مناطق گرمسیری در سراسر جهان کشت می شود.

کامرون مک نیل، دانشیار انسان شناسی در کالج لیمن در دانشگاه نیویورک و باستان شناس که در سراسر منطقه طعم کاکائو را چشیده است، می گوید: به نظر می رسد نقطه اصلی منشأ کاکائو حوضه آمازون باشد.

او گفت: مردم حدود 14500 سال پیش به حاشیه جنوبی آمریکای جنوبی رسیده بودند (و برخی از سایت های بحث برانگیز نشان می دهند که اولین آمریکایی ها هزاران سال قبل از آنجا وارد شدند)، اما دقیقاً مشخص نیست که اولین مردم چه زمانی وارد آمازون شدند.

مک نیل گفت:نخستین نوشیدنی های کاکائو ممکن است مانند شکلات داغ امروزی تقریباً در حال جوش نبوده باشند، بلکه ولرم بوده اند. او گفت: من در سراسر آمریکای شمالی برای نمونه‌برداری از نوشیدنی‌های سنتی کاکائو سفر کرده‌ام و می‌توانم بگویم که آنها گرم هستند، اما داغ نیستند. چندین دستور غذای ‌آمریکایی برای نوشیدنی‌های کاکائویی نیز از فلفل برای تند کردن آن‌ها استفاده می‌کنند، مانند نوشیدنی مایا و آزتک xocolatl که کلمه انگلیسی "chocolate" از آن گرفته شده است، اما معلوم نیست چه کسی فلفل را در دستور العمل‌های این نوشیدنی‌های قدیمی جا داده است.

یکی از دلایل محبوبیت کاکائو این است که حاوی کافئین است، محرکی که در قهوه نیز یافت می شود (قهوه و کاکائو ربطی به هم ندارند؛ گیاه قهوه بومی دنیای قدیم، احتمالاً آفریقا، و نه قاره آمریکا است). مک نیل گفت: برای آمریکایی های باستان، قدرت بخشی کاکائو احتمالاً کم اما نیروبخش بوده. و در حالی که محرک های دیگری در آمریکای جنوبی موجود بود، کاکائو تنها محرک در آمریکای شمالی بود، به همین دلیل است که مورد استقبال قرار گرفت و به منبعی از ثروت در آنجا تبدیل شد.

از قرن شانزدهم، شکلات از دنیای جدید به عنوان نوشیدنی به اروپا معرفی شد و خیلی زود به نمادی از تجمل تبدیل شد. چیزی که اکنون اکثر ما به عنوان شکلات تصور می کنیم یعنی شکلات تخته ای، در سال 1847 توسط شرکت بریتانیایی J.S اختراع شد.

در سال 1795، جوزف استورز فرای، روشی را برای آسیاب دانه های کاکائو با موتور بخار ثبت کرد. پسران او بعداً پودر کاکائو، کره کاکائو و شکر را با هم ترکیب کردند تا یک شکلات تخته ای جامد درست کنند که در اروپا رایج شد. این شرکت در نهایت چندین محصول شکلاتی فروخت، از جمله اولین تخم مرغ شکلاتی عید پاک در سال 1873، و شرکت های رقیب مانند Cadbury و Rowntree's به گسترش این خوراکی در سراسر امپراتوری بریتانیا و فراتر از آن کمک کردند.

سوئیسی ها به ویژه با شکلات جدید مورد توجه قرار گرفتند و در دهه 1870 شرکت سوئیسی نستله از شیرخشک برای تولید اولین نوار شکلات شیری استفاده کرد.

اولین شکلات شیری با تولید انبوه در سال 1900 توسط میلتون هرشی در ایالات متحده فروخته شد که قبل از آن کارامل می فروخت. شکلات‌ها در دهه 1920 در ایالات متحده محبوب شدند، زمانی که تنقلات رونق گرفت، زیرا نوشیدن الکل به دلیل ممنوعیت کاهش یافت.

خبره‌های شکلات، امروزه می‌توانند انواع شکلات‌های متنوعی را بیابند که هر ذاعقه ای را وسوسه کنند، از شکلات شیری شیرین و صاف گرفته تا شکلات تلخ و با خلوص 80 تا 90 درصد (یا حتی شکلات پخته نشده که 100 درصد کاکائو است). اما دفعه بعد که کاکائو را میل می‌کنید، فقط به طعم تلخ و وزوز کافئین‌ آن فکر کنید که پیشگامان بومی آمریکایی هزاران سال پیش از آن لذت می‌بردند.

منبع: livescience.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل