نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از داروی دیکلوفناک در درمان پرندگان شکاری و لاشه خوار ممنوع شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم با اشاره به اهمیت پرندگان شکاری و لاشه خوار در اکوسیستم های طبیعی افزود: داروی ضد التهاب غیر استروئیدی دیکلوفناک برای پرندگان شکاری و لاشه خوار که اغلب آنها در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارند، عوارض جانبی دارد.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، خواستار ممنوعیت مصرف این داروی ضد التهاب غیراستروئیدی شد.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استفاده دامپزشکی از داروی دیکلوفناک در بسیاری از کشورها ممنوع است و در برخی کشورهای دیگر نیز محدودیت شدید در مصرف آن وجود دارد.
مقدم خاطر نشان کرد: باقیمانده داروی دیکلوفناک به عنوان عامل مسمومیت پس از ورود به چرخه غذایی پرندگان شکاری و لاشه خوار منجر به کاهش جمعیت آن ها در سال های اخیر در سطح جهان شده است.
وی ادامه داد: در صورت نیاز به درمان دارویی، باید از داروهای مشابه همچون ملوکسیکام و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به عنوان جایگزین دیکلوفناک استفاده کرد و واردات، تولید و مصرف داروی دیکلوفناک برای امور درمانی دامپزشکی در سطح کشور اجتناب کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل