نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سالمندان باید مراقب سلامت روان خود باشند

به گزارش سیناپرس، مواردی مانند افسردگی، اضطراب، زوال عقل و مانند آن. غالب این موارد به کمبود اعتماد به نفس ذاتی و یا ایجاد شده به سبب پیری باز می‌گردد.

همه مردم جهان به نظرات و خواست اطرافیان‌شان اهیمت می‌دهند، اما در سالمندی، چون در موضع ضعف قرار می‌گیریم، احساسات بر منطق جوانی غلبه می‎یابد.در اینجا چند راهکار برای رسیده به شرایط ایده‌آل در کنترل عواطف و جبران اعتماد به نفس را با هم مرور می‌کنیم.

تغییر در عادات روزانه

اگر بخواهید زندگی فردی‌تان را بهبود ببخشید، باید در گام نخست، عادات روزمره‌تان دستخوش تغییر شود. اساسا سلامت روان با سلامت جسمانی در ارتباط است. بنابراین باید تلاش کنید تا روح سالم را در جسم سالم پرورش دهید.

به گزارش سیناپرس، خوب غذا خوردن، ورزش کردن و استنشاق هوای تازه صبحگاهی در پارک، گرچه ساده به نظر می‌آیند، اما عملا جادو می‌کنند. جالب آنکه این موارد به ظاهر ساده با کوچک‌ترین استرس و مشغله فکری، از دست می‌روند.

پس سعی کنید دوباره برنامه زندگی‌تان را مرور کنید. به رژیم غذایی‌تان نگاهی دوباره بیندازید. مطمئن شوید غذایی که می‌خورید (و برای‌تان مضر نیست) از طعم خوبی برخوردار باشد. اگر از تمرینات روزمره ورزشی‌تان راضی نیستید، عوض‌شان کنید. گاهی یک پیاده‌روی آرام همراه با دوستان، بسیار مفیدتر از حضور در یک باشگاه و عرق ریختن است.

اگر در زندگی‌تان با افرادی مواجه هستید که حضور آنها به اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند، به راحتی از آنها فاصله بگیرید. نباید وقت و انرژی گرانبهای شما صرف افراد منفی شود. در عوض با آدم‌هایی که دوست دارید وقت بگذرانید تا انرژی‌تان چند برابر شود.

به ظاهر خود افتخار کنید

افتخار کردن به ظاهر خود همیشه آسان نیست؛ به خصوص اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنید یا از جوانی،  ظاهرتان را دوست نداشتید. اگر این روزها کمتر جلوی آینه می‌روید از عکس گرفتن اجتناب می‌کنید، پس ظاهرتان بر اعتماد به نفس‌تان تاثیر منفی گذاشته است.

شاید نتوان زود از ظاهر خود راضی شد، اما گام‌های کوچکی هست که بابرداشتن آنها می‌توان با صرف نظر کردن از سن، به اعتماد به نفس کافی رسید. سعی کنید لباس‌های مختلف را جلوی آینه امتحان کنید. مدل موی‌تان را عوض کنید و حتی رنگ موی جدیدتان را با لباس‌تان ست کنید.

اگر از وزن زیاد و از دست رفتن زیبایی جوانی بدنتان شما را می آزارد، می‌توانید با تغییر عادات غذایی و یا مشورت با یک متخصص تغذیه، دوباره اعتماد به نفس جوانی را باز یابید. البته از یاد نبرید که مدتی طول خواهد کشید تا به مانند قبل، از ایستادن جلوی آینه اظهار مسرت کنید.

مراقب خودت باش

خودمراقبتی ارتباط مستقیم  ‌با اعتماد به نفس دارد. افرادی که به خود اهمیت داده و مراقب خودشان هستند، با اولویت‌بندی نیازها، سعی در بهبود شرایط زندگی‌شان دارند. البته موضوع مراقبت از خود در افراد مختلف، متفاوت است. به گزارش سیناپرس، از شادی‌های کوچک غافل نشوید. شما مسئول بهبود حال خود هستید، پس از این مسئولیت شانه خالی نکنید.

شما باید هر روز خودتان را چک کنید تا تشخیص دهید که در لحظه به چه چیز نیاز دارید. اگر از یک روز کسالت بار در خانه خسته شده‌اید، حضور در پارک و یا  در جمع دوستان را از خود دریغ نکنید.

احساس انزوا، بدترین دشمن سالمندی است. حتی اگر دوست صمیمی ندارید، برای خود برنامه تازه‌ای بریزید. مثلابه تئاتر یا سینما بروید و فضای ذهنی‌تان را عوض کنید.

بهداشت خواب

کمبود خواب می‌تواند به شدت بر خلق و خو و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد . البته در مواقعی از زندگی ،نمی‌توان یک خواب خوب داشت. مثلا وقتی داروی جدید برای‌تان تجویز می‌شود و یا زمانی که نگران یک عزیز هستید. نخستین راهکار برای رسیدن به یک خواب خوب، استفاده از داروهای آرامبخش است، اما صبر کنید!

کارهایی وجود دارد که خودتان می‌توانید برای بهبود کیفیت خواب خود انجام دهید. بهداشت خواب، مجموعه‌ای از عادات و رفتارهاست که می‌توانند شما را برای آرامش شبانه آماده کنند. پیروی از یک روال مشخص قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و به مغزتان این امکان را می‌دهد که به زمان خواب مناسب برسد.

پرهیز از نگاه کردن به صفحه نمایش درست قبل از خواب بسیار مهم است، چون تلفن‌ها و تبلت‌ها از خود نور آبی ساطع می‌کنند که در تولید ملاتونین (کنترل کننده چرخه خواب) اختلال ایجاد می‌کند.

سایر نکات برای خواب خوب شامل محدود کردن مصرف کافئین، به ویژه در بعد از ظهر و اجتناب از چرت زدن در طول روز است.

مترجم:علی پازکیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل