نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تصویر دو کهکشان مارپیچی در حالت نوری کمیاب

به گزارش سیناپرس، این تصویر از کهکشان هایی با بیش از یک میلیارد سال نوری فاصله از زمین ثبت شده اند. تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصویری کاملاً جدید از آنچه به نظر می رسد همپوشانی دو کهکشان مارپیچی با یکدیگر باشد را منتشر کرده است.

با این حال، همانطور که تیم آژانس فضایی اروپا (ESA) اشاره می ‌کند، کهکشان‌ ها در واقع برهم‌ کنش نمی ‌کنند و این تصویر فقط یک مورد از زمان ‌بندی و هم ‌ترازی کامل است که یک توهم نوری جذاب و باورپذیر ایجاد می کند.

به گفته دانشمندان، علیرغم اینکه در این تصویر به نظر می رسد که این دو کهکشان با هم برخورد می کنند، تراز و قرار گرفتن این دو کهکشان در یک راستا به احتمال زیاد تصادفی است چراکه این دو کهکشان در واقع برهم کنش نمی کنند.

گفتنی است که پیشتر هابل مجموعه ای خیره کننده از تعامل بین کهکشان ها را به تصویر کشیده است.

تیم تحقیقاتی آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای نوشت رصد هابل از این دو کهکشان که به نام‌های SDSS J115331 و LEDA 2073461 شناخته می شوند، بخشی از پروژه باغ‌ وحش کهکشانی است که یک ابتکار علمی جدید محسوب می شود.
آژانس فضایی اروپا توضیح می دهد که پروژه باغ وحش کهکشان که در ابتدا در سال ۲۰۰۷ پایه گذاری شد شامل پروژه‌ های علمی-شهروندی عظیمی هستند که تصاویر طبقه ‌بندی کهکشان‌ ها را از مجموعه‌ ای متشکل از صدها هزار داوطلب جمع‌ آوری می ‌کنند.

این داوطلبان کهکشان ‌هایی را که توسط تلسکوپ ‌های رباتیک تصویربرداری شده‌ اند را طبقه ‌بندی کرده و اغلب اولین کسانی هستند که به آنها توجه می‌ کنند. 

به گزارش سیناپرس، ثبت تصاویر اخیر توسط تلسکوپ هابل نشان می دهد که علیرغم جانشینی تلسکوپ قدرتمند جیمز وب، هابل همچنان ما را با علم و تصاویر شگفت ‌انگیز کیهان خیره می ‌کند و نشان می دهد که این تلسکوپ همچنان کارا بوده و به این زودی ‌ها بازنشسته نمی ‌شود.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: iflscience
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل