کشف صندلی فلزی در گور زن قرون وسطایی

به گزارش سیناپرس، ماتیاس فایل (Mathias Pfeil) رئیس اداره حفاظت از بناهای تاریخی ایالت باواریا در بیانیه ای گفت: این دومین کشف یک صندلی تاشو آهنی از اوایل قرون وسطی در آلمان است که یک اتفاق بسیار نادر مطلق محسوب می شود. 
به گفته فایل، صندلی تنها کالایی نبود که در این قبر یافت شد. او افزود، در این حفاری کشف کردیم که این زن با گردن‌ بندی ساخته شده از مهره‌ های شیشه‌ ای رنگارنگ و مروارید، سنجاق ‌ها، جواهرات و یک حلقه دوکی که از کمربندش آویزان شده بود، دفن شده است.

هوبرت فهر (Hubert Fehr) باستان شناس ایالت باواریا گفت: این مهره ها به تیم کاوش اجازه دادند تا تاریخ کشفیات را تعیین کنند. بیشتر مهره ها در آن دوره زمانی از شیشه ساخته شده بودند، اما سبک ها از نظر رنگ و شکل به سرعت تغییر کردند. او ادامه داد که رنگ زرد عمدتاً در حدود ۶۰۰ پس از میلاد مورد استفاده قرار می گرفت.
جالب اینجاست که بقایای استخوان دنده گاو هم زیر پای این زن پیدا شد که نشان می دهد در هنگام دفن او کمی غذا و گوشت هم برایش تدارک دیده شده است. در همین حال و در حفاری های بیشتر، گور دومی متعلق به یک مرد در کنار قبر زن پیدا شد که مملو از مجموعه کامل سلاح از جمله نیزه، سپر، و شمشیر بلند، شانه استخوانی یا عاج و کمربند برنزی کماندار بود. 

به گفته فایل، اجناس یافت شده این قبرها اگرچه جالب است، اما کمیاب نیستند. با این حال، جالب ترین موضوع کشف یک صندلی آهنی تاشو است که ششمین موردی است که در سراسر قاره اروپا یافت می ‌شود و به گفته فایل، این یافته تدفین‌ ها را تبدیل به بزرگترین موضوع فرهنگی-تاریخی می‌ کند چراکه بینشی در مورد تجهیزات دفن و استفاده اولیه از مبلمان می دهد.

به گفته محققان، از آنجایی که این صندلی ‌ها بسیار نادر هستند، تصور می ‌شود که صندلی‌ های تاشو هدایایی ویژه ای هستند که فقط برای قبر قدرتمند ترین و مهم‌ ترین افراد جامعه در نظر گرفته شده ‌اند.

فهر در این باره گفت: این صندلی معنای نمادین بسیار خاصی داشت و به عنوان نشان یا نشانه قدرت برای اسقف‌ ها، کشیشان، افسران و سایر افراد دارای رتبه اجتماعی بالا، که اغلب مردان در آلمان پدرسالار بودند، استفاده می ‌شد.

با این حال، عجیب است که بیشتر صندلی هایی که پیدا شده مربوط به گورهای زنانه است. این امر نشان می ‌دهد که زنان نیز با زبان عمومی نمادهای اجتماعی ارتباط داشته و با نشانه ‌های قدرت مرتبط بوده‌ اند.

جنس آهنی این صندلی باعث می شود که این یافته نسبت به سایر نمونه های دیگر صندلی های تاشو که در اروپا یافت می شود، ارزشمند تر باشد. به گفته پژوهشگران، در مجموع ۲۹ مورد از آنها کشف شده است، اما اکثریت قریب به اتفاق از مواد آلی مانند چوب یا عاج ساخته شده اند.

این صندلی ها، همراه با چرم و پارچه صندلی، در طول قرنها پوسیده می شدند و برای مدت طولانی این یافته ها به اشتباه به عنوان چیزهایی مانند سیخ یا قلاب ماهیگیری شناخته می شدند. اما در کشف اخیر با کشف یک قاب تاشو کامل، محققان یک فرصت طلایی برای بررسی دقیق ظاهر این صندلی دارند.

فهر همچنین توضیح داد: آهن صندلی با لایه های خوردگی و زنگ زدگی پوشانده شده است و شاید بتوان در داخل این لایه ها قطعاتی از چوب و چرم را پیدا کرد که از گذشته باقی مانده است.

یه گزارش سیناپرس، با تصویربرداری اشعه ایکس و استفاده دقیق ترمیم ‌کننده‌ها، تیم تحقیقاتی امیدوار است که اطلاعات بیشتری در مورد ساخت و ساز صندلی و تزئیناتی احتمالی و حتی شاید سرنخی از اینکه این زن قدرتمند قبلاً چه کسی بوده است، کشف کند.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: iflscience
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا