نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اینترنت وب ۳ چیست؟

به گزارش سیناپرس، در روزهای اولیه، بیشتر وب سایت ها صفحات ثابتی بودند. انتقال به وب ۲ و محتوای پویا در آغاز قرن فعلی رخ داد. اکنون صفحات می توانند در پاسخ به ورودی کاربر تغییر کرده و مفاهیمی مانند وبلاگ ها به کاربران امکان می دهد محتوای جدید ایجاد کنند.

این موضوع به رسانه های جدید تبدیل شد زیرا صدا، عکس، ویدئو و بازی در وب یکپارچه شدند. با این حال، منتقدان شروع به زیر سوال بردن تسلط تعداد کمی از شرکت ‌های فناوری بزرگ بر وب امروز کردند که در حالی که تحت پوشش ارائه خدمات رایگان هستند، در واقع داده‌های خصوصی مردم را جمع ‌آوری کرده و از آن برای سود کلان بهره‌ برداری می‌ کنند.
گفته می شود Web3 سومین تکامل بزرگ توسط کسانی است که امیدوار به ساختن یک شبکه امن تر و غیرمتمرکز هستند. با استفاده از بلاک چین، ارزهای دیجیتال و NFT، برخی امیدوارند که Web3 حریم خصوصی، مقیاس پذیری و امنیتی را که در حال حاضر وجود ندارد را فراهم کند.

به گفته کارشناسان، Web3 میلیاردها سرمایه جذب می کند ولی به صورت نامشخصی تعریف شده است. شاید این موضوع شامل منابع مالی غیرمتمرکز بدون نیاز به بانک باشد، اما چگونه می توان آن را تنظیم کرده و از مصرف کنندگان در برابر تقلب محافظت کرد؟ شاید این امر شامل سازمان ‌های مستقل غیرمتمرکز مانند شرکت ‌های مجازی که بیشتر شبیه برنامه‌ های رایانه ‌ای هستند، باشد و شاید از هویت ‌های خود مختار استفاده کند.

به گفته کارشناسان، Web3 در حال ایجاد هیجان است، اما منتقدان خود را دارد. از آنجایی که به شدت به ارزهای دیجیتال متکی است، وب جدید ممکن است متمرکز و تحت سلطه فناوری ‌های بزرگ شده و سرگذشتی شبیه وب قدیمی داشته باشد.
به گزارش سیناپرس، کارشناسان معتقدند که Web3 تنها چشم انداز آینده وب نیست. ایده دیگری وجود دارد که به طور گیج کننده ای وب ۳ نامیده می شود که توسط تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) خالق وب اصلی تصور شده است.

برخلاف Web3، وب ۳ درباره بلاک چین نیست در عوض، ایده این است که اطمینان حاصل شود که هر منبع موجود در اینترنت توسط رایانه ها در یک شبکه غول پیکر معنا داشته یا قابل شناسایی، ردیابی و خواندنی باشد. 

به گزارش سیناپرس، ایده های برنرز لی در مورد برابری و اشتراک گذاری آزادانه اطلاعات و در عین حال احترام به حریم خصوصی کاربران است. در این ایده، واژه های کلیدی کمتری وجود دارد و به نظر می رسد این پیشرفت پیشگامانه بسیاری از نگرانی های وب ۲ را برطرف کند.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل