ابتلا به کرونا منجر به آلزایمر می شود

به گزارش سیناپرس، در مطالعه ‌ای جدید، محققان گزارش دادند که افراد ۶۵ سال و بالاتر که به کووید-۱۹ مبتلا شده ‌اند، در سال بعد از تشخیص کرونا، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند و بیشترین خطر در زنان حداقل ۸۵ سال مشاهده شده است.
یافته ها نشان داد: خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن طی یک دوره یک ساله پس از ابتلا به کرونا تقریباً دو برابر شده است. محققان می گویند مشخص نیست که آیا کرونا باعث پیشرفت جدید بیماری آلزایمر می شود یا آنکه ظهور آن را تسریع می کند. 

به گفته پژوهشگران، عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به خوبی شناخته نشده اند، اما دو مورد مهم در نظر گرفته شده شامل عفونت های قبلی، به ویژه عفونت های ویروسی و التهاب هستند.

پاملا دیویس (Pamela Davis) یکی از پژوهشگران این مطالعه و استاد برجسته دانشگاه دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو گفت: از آنجایی که عفونت با ویروس کرونا با ناهنجاری ‌های سیستم عصبی مرکزی از جمله التهاب همراه است، ما می‌ خواستیم آزمایش کنیم که آیا حتی در کوتاه‌ مدت، کووید می ‌تواند منجر به افزایش ابتلا به آلزایمر شود یا خیر.

برای این منظور تیم تحقیقاتی جمعیت مورد مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند که یک گروه شامل افرادی بود که به  کرونا مبتلا شده بودند و گروه دیگر دربرگیرنده افرادی بود که هیچ مورد مستندی از ابتلا به کرونا نداشتند. 
دیویس در ادامه گفت: بیماری آلزایمر یک بیماری جدی و چالش برانگیز است و ما فکر می ‌کردیم با کاهش عوامل خطر عمومی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و سبک زندگی کم تحرک، بخشی از روند ابتلا به آن را تغییر داده ‌ایم.

اکنون که بسیاری از مردم به بیماری کرونا مبتلا شده‌ اند و پیامدهای درازمدت کرونا هنوز در حال ظهور هستند، نظارت بر تأثیر این بیماری بر ناتوانی ‌های آینده در زمینه آلزایمر مهم است.

به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی مرتبط با کرونا نشان داده است که احتمال ابتلای افراد به زوال عقل در بیماران کرونایی دو برابر بیشتربوده و احتمال ابتلا به کووید در افرادی که اختلال سوء مصرف مواد دارند بیشتر است. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Alzheimer's Disease منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا