پیش بینی وضعیت آب و هوا با هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، تحقیقات پیشگامی که توسط محققان دانشگاه بریستول و UiT، دانشگاه قطب شمال نروژ انجام شد، امکان محاسبه ضخامت یخ دریای قطب شمال با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و مدل‌ سازی ماهواره‌ ای، را برای اولین بار در طول سال فراهم ساخته است. این یافته ها مزایای قابل ‌توجهی را برای بهبود پیش ‌بینی ‌وضعیت های آب ‌و هوایی در منظقه به ارمغان خواهند آورد.

محققان گفته اند، یخ های قطب شمال به سرعت در حال ذوب شدن هستند. بنابراین، هم به منظور کاهش خطرات حمل و نقل در منطقه قطب شمال، و هم برای پیش بینی وضع آب و هوا، به اطلاعاتی در مورد ضخامت یخ دریا نیاز داریم.

از دهه 1980 میلادی، برای اندازه گیری ضخامت یخ در قطب شمال، از ماهواره ها استفاده می شده است. اما این تکنیک فقط از ماه های اکتبر تا مارس، زمانی که یخ و برف، سرد و خشک است، جواب می دهد. برای حل این مشکل، محققان از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده و داده های قبلی ماهواره ها را بررسی کردند.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی یک مدل کامپیوتری جدید از سنسور ماهواره ای توسعه داده است، تا اطمینان حاصل کند که ارتفاع و ضخامت یخ، به درستی اندازه گیری می شوند. این کشف برای صنعت کشتیرانی بسیار مفید است.

به گزارش سیناپرس، کشتیرانی در قطب شمال، طی سال های اخیر به دلیل ذوب شدن یخ ها، افزایش یافته است. برای سفر ایمن، کشتی ها از قبل به اطلاعاتی در مورد محل وجود یخ و ضخامت آن نیاز دارند.

پژوهشگران اضافه کرده اند: با استفاده از داده ‌های ماهواره ‌ای جدید، ما در نهایت می ‌توانیم وضعیت یخ ‌های دریا را براساس ضخامت یخ، نه تنها در زمستان، بلکه در تابستان نیز پیش بینی کنیم. به گزارش سیناپرس، این امر خطرات ایمنی برای کشتی ها و قایق های ماهیگیری را کاهش می دهد. داده های جدید همچنین می توانند در مدل های آب و هوایی پیشرفته، برای بهبود پیش بینی ها مورد استفاده واقع شوند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله Nature منتشر شده اند

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا