نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان همه چیز را باور نمی کنند

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد کودکان امروزی به نسبت نسل های پیشین خود شکاک تر هستند. دانشمندان می گویند این موضوع به ویژه زمانی که مطلبی تعجب آور به آن ها گفته می شود،  بیشتر مشاهده می شود.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه تورنتو و هاروارد می گویند که کودکان به تنهایی از طریق مشاهده و آزمایش یاد می گیرند و با پرسیدن سؤالات یا آزمایش ادعاها به دنبال اطلاعات اضافی هستند. این محققان در تلاش هستند تا دریابند کودکان در چه شرایطی بیشتر احساس شک می ‌کنند؟

سامانتا کاترل، پژوهشگر ارشد این مطالعه در دانشگاه تورنتو، می‌ گوید: تحقیقات ما نشان می ‌دهد که با افزایش سن، کودکان نسبت به آنچه بزرگسالان به آنها می‌گویند شکاک ‌تر می‌ شوند. این یافته ها توضیح می دهد که چرا کودکان بزرگتر بیشتر سعی می کنند پیگر کشف موارد مختلف و دنیای اطرافشان باشند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود: کودکان ۶ ساله در مقایسه با کودکان ۴ و ۵ ساله بدبین تر هستند. اما در مورد اینکه چرا آنها نسبت به بزرگسالان و والدین و مربیان خود مشکوک هستند اطلاعات کمی وجود دارد. 

نخستین مطالعه شامل کودکان کانادایی ۴ تا ۶ ساله بود که سه شی آشنا به آنها ارائه شد: یک سنگ، یک تکه جسم اسفنج مانند و یک کیسه. یک آزمایشگر با پرسیدن از بچه ها شروع کرد که آیا فکر می کنند سنگ سخت است یا نرم. به طور طبیعی، همه شرکت کنندگان موافق بودند که سنگ سخت است. به گزارش سیناپرس، سپس محققان به برخی از شرکت‌ کنندگان گفتند که این سنگ واقعاً نرم است، در حالی که دیگران تأیید کردند که این جسم کاملا سخت است.

به گزارش سیناپرس، تقریباً همه کسانی که ادعاهایی را شنیدند که با اعتقادات آنها همسو بود، به همان قضاوت قبلی ادامه دادند. در مقابل، تعداد کمی از کودکانی که به آنها گفته شد سنگ نرم است، به همین قضاوت ادامه دادند. سپس آزمایشگر به بچه ها گفت که باید اتاق را برای یک تماس تلفنی ترک کنند و به بچه ها اجازه داد تا خودشان شی را کشف کنند.

تصاویر ویدئویی ضبط شده نشان می ‌دهد که اکثر افراد بدون توجه به سن، درگیر آزمایش ادعاهای شگفت‌ انگیز مسئول آزمایش هستند. در حقیقت باید اذعان داشت که کودکان هر چیزی را که به آنها می گویید باور نمی کنند.

در مطالعه دوم، ۱۵۴ کودک ۴ تا 7 ۷ از همان منطقه از شهر با شرایطی مشابه مواجه شدند. به آنها گفته شد که بزرگسالان ادعا های شگفت ‌انگیزی دارند، مواردی مانند «سنگ نرم است» یا «اسفنج از سنگ سخت ‌تر است». سپس از آنها پرسیده شد که کودکان دیگر در پاسخ به این ادعا چه باید بکند و چرا باید این کار را انجام دهد.

به گزارش سیناپرس، نتایج نشان داد که کودکان ۶ و ۷ ساله بیشتر از کودکان کوچکتر استراتژی اکتشافی را متناسب با ادعایی که شنیده اند پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال، لمس سنگ در قدم اول، و لمس همزمان سنگ و اسفنج در گام دوم از سوی کودکان توصیه شد.

 دانشمندان می گویند: با افزایش سن، کودکان به طور فزاینده ای اکتشاف و تجربه شخصی را به عنوان ابزاری برای تأیید ادعای بزرگسالان استفاده می کنند.

این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که با بالا رفتن سن، کودکان از تردید های خود در مورد آنچه بزرگسالان به آن‌ها می ‌گویند آگاه‌ تر می ‌شوند، حتی زمانی که به همان اندازه درگیر اکتشاف هستند. در نتیجه، کاوش آنها عمدی، هدفمند و کارآمدتر می شود.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Child Development منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل