نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف دندان یک میلیون و ۸۰۰ هزار ساله در گرجستان

به گزارش سیناپرس، تیمی از باستان شناسان در کاوش های اخیر خود در منطقه ای بین مرز گرجستان و ارمنستان، موفق به شناسایی یک دندان یک میلیون و ۸۰۰ هزار ساله از انسان های اولیه شدند.  به گفته محققان، این کشف موقعیت منطقه را به عنوان محل یکی از اولین جوامع انسانی باستان در خارج از آفریقا تقویت می کند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات ملی باستان شناسی و مطالعات پیش از تاریخ گرجستان، این دندان در نزدیکی شهر اوروزمانی، در حدود صد کیلومتری جنوب غربی تفلیس، پایتخت این کشور، پیدا شد.

در محوطه باستانی اوروزمانی قبلاً ابزار سنگی و بقایای حیوانات کشف شده بود، اما این اولین بار است که بقایای انسان راست قامت یا هومو ارکتوس در آنجا کشف می شود.

اوروزمانی در نزدیکی روستای دمانیسی قرار دارد، جایی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، جمجمه های انسان مربوط به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سال پیش کشف شد.

یافته‌های دمانیسی، برداشت کارشناسان را از تکامل اولیه انسان و الگوهای مهاجرت تغییر داد، زیرا آنها قدیمی ‌ترین کشف انسان راست قامت در خارج از آفریقا بودند.

یافته اخیر که حدود بیست کیلومتری خارج از دمانیسی کشف شده، به حجم فزاینده ای از داده ها می افزاید و نشان می دهد که انسان های اولیه در اصل از آفریقا به قفقاز جنوبی مهاجرت کرده اند.

گیورگی بیدزیناشویلی سرپرست این تیم کاوش در رابطه با این یافته مهم اعلام کرد: این دندان ها متعلق به پسر عموی دو جمجمه فسیل شده است که پیش از این در دمانیسی کشف شده بود. 

به گزارش سیناپرس، جک پیرت، باستان ‌شناس بریتانیایی حاضر در کاوش های فوق که این دندان را در اوروزمانی کشف کرد نیز در رابطه با اهمیت یافته فوق گفت: پیامد های شواهد وجود انسان راست قامت نه فقط برای این مکان، بلکه برای گرجستان و بحث خروج انسان‌ها از آفریقا در یک میلیون و ۸۰۰ هزار سال پیش، بسیار زیاد است.

گمان می رود هومو ارکتوس، گونه ای شکارچی – گردآورنده غذا باشد که که  حدود دو میلیون سال پیش مهاجرت به خارج از آفریقا را آغاز کرده است.

با این حال این محوطه های باستان در گرجستان حاوی قدیمی ترین بقایای انسانی است که تا کنون در خارج از آفریقا کشف شده است. البته نتایج یک گزارش نشان دهنده حضور انسان راست قامت در چین در بازه زمانی ۲ میلیون ۱۰۰ هزار سال پیش است.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به بعد مسافت بین آفریقا، گرجستان و چین، احتمال وجود شواهد انسان راست قامت در مسیر حرکتی این انسان منقرض شده وجود داشته و احتمالا مطالعات و کاوش های بعدی بتواند این مسیر را مشخص کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: greekreporter
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل