نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

7 علامت شایع کمبود آهن

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، متأسفانه، کمبود آهن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در یک رژیم غذایی معمولی مدرن یافت می شود، به طوری که تخمین زده می شود تا 8 درصد از مردم جهان غرب از کمبود آن رنج می برند. چگونه می دانید که ممکن است شما یکی از این افراد باشید؟ در اینجا هفت علامت مشخص کمبود آهن وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

1. خستگی مداوم
خستگی مفرط یکی از اولین علائم کمبود آهن است که ظاهر می شود. خستگی می تواند به دو شکل فیزیکی و ذهنی همراه باشد، با تنگی نفس، کمبود انرژی که همه تغییرات رایج هستند. البته، دلایل زیادی برای خستگی می تواند وجود داشته باشد، اما اگر مشکل خواب عمده ای ندارید و هیچ بیماری زمینه ای دیگری ندارید، کمبود آهن یکی از دلایل احتمالی است.

2. پاهای بی قرار
سندرم پای بی قرار وضعیت ناراحت کننده ای است که در آن احساس می کنید باید پاهای خود را حرکت دهید، این اغلب در حالی که در رختخواب دراز کشیده اید. این می تواند مانند یک احساس خزیدن در عضلات ران و ساق پا باشد که به طور به یاد ماندنی به عنوان "تهوع پاها" توصیف شده است. اگرچه علت دقیق بی قراری پاها مشخص نیست، اما گمان می رود که کمبود آهن یکی از عوامل باشد، زیرا می تواند میزان اکسیژنی را که به ماهیچه های شما می رسد در حالی که در حالتی آرام دراز می کشید، کاهش دهد.

3. تپش قلب
اگر احساس می‌کنید قلبتان به‌طور غیرمعمول سریع یا با ریتم نامنظم می‌تپد، به‌ویژه زمانی که درگیر هیچ فعالیت شدیدی نبوده‌اید، کمبود آهن یک علت بالقوه است. با این حال، اگر این تپش قلب یک اتفاق معمولی است، ترتیب قرار ملاقات با پزشک برای رد هر چیز جدی‌تر عاقلانه است.

4. رنگ پریدگی پوست
کمبود خفیف اکسیژن در خون می تواند باعث رنگ پریدگی پوست، به خصوص در اطراف پلک های پایینی شود. این اثر در افرادی که به طور طبیعی رنگ‌های پوست روشن‌تری دارند به راحتی قابل مشاهده است، اما اگر تفاوت قابل توجهی در رنگ پوست در قسمت‌های مختلف صورت شما وجود داشته باشد، این مدرک دیگری است که سطح آهن شما ممکن است بسیار پایین باشد.

5. ریزش مو
سطوح پایین آهن می تواند با سلامت فولیکول های مو تداخل داشته باشد و از جایگزینی موثر موهایی که به طور طبیعی هر روز می ریزد، جلوگیری می کند. با سطوح جایگزینی کمتر، اثر کلی نازک‌تر شدن سر مو خواهد بود که می‌تواند در مدت طولانی‌تری به ریزش موی محسوس تبدیل شود.

6. هوس های عجیب غذایی
تقریباً هر کمبود تغذیه ای می تواند منجر به هوس غذا شود زیرا بدن شما سعی می کند رژیم غذایی متعادل تری را تشویق کند. با این حال، با کمبود آهن، ممکن است هوس مواد غیر خوراکی مانند خاک یا فلز کنید، که نشانه واضحی از برآورده نشدن نیازهای غذایی شماست.

7. بیماری های جزئی مکرر
در نهایت، آهن نقش مهمی در یک سیستم ایمنی سالم ایفا می‌کند و اگر سطح بدن شما پایین باشد، احتمالاً شروع به شناسایی انواع مشکلات و عفونت‌های جزئی خواهید کرد. اگر به نظر می رسد که از هر بیماریی رنج می برید، رزرو یک معاینه با پزشک ایده خوبی است. ممکن است بتوانید با یک تغییر رژیم غذایی ساده مشکل را حل کنید.

همه این علائم فردی می توانند دلایل متعددی داشته باشند، اما اگر چندین نشانه را تشخیص دهید، کمبود آهن باید اولین خط تحقیق شما باشد. افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات برگ‌دار تیره، تخم‌مرغ، دانه‌ها و مغزها می‌تواند کمبودهای خفیف را به‌طور شگفت‌آوری به سرعت کاهش دهد. با این حال، اگر تغییرات رژیم غذایی تاثیری نداشت، با پزشک خود صحبت کنید تا یک بررسی کامل در مورد علل بالقوه علائم شما ترتیب دهد.

منبع: scitechdaily.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل