نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطر گوزن های زامبی برای انسان

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران کانادایی با شبیه سازی شرایط موش های آزمایشگاهی با انسان، به بررسی شرایط زامبی شدن گوزن ها و خطر انتقال این بیماری به انسان پرداختند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کلگری با هدف ارزیابی پتانسیل بیماری فوق برای آلوده کردن انسان ها انجام شد،نشان داد: موش های دارای پروتئین پریون انسانی پس از تزریق مستقیم پریون های CWD به مغزشان، علائم بیماری را نشان دادند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد: Chronic wasting disease (CWD)،یک بیماری عصبی کشنده ناشی از پروتئین‌های ناقص به نام پریون و ممکن است انسان‌هایی را که گوشت گوزن بیمار را می ‌خورند، آلوده کند. این نکته مهمی است، زیرا علیرغم سال ها مطالعه، تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این بیماری می تواند از سد گونه ها عبور کند و انسان ها را آلوده کند، وجود نداشته است.

به نظر می ‌رسد تحقیقات پژوهشگران کانادایی نشان می ‌دهد که CWD می‌تواند تحت شرایط خاص، گونه‌ های دیگر جانوری را آلوده کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر برنت ریس، دانشمند مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده معتقد است، این مطالعه کانادایی ممکن است از معیارهای تشخیصی استاندارد پیروی نکرده باشد و بنابراین نتایج آن مشکوک است.

به گفته برنت ریس، ایراد و مشکل اصلی تحقیق فوق این است که محققان نتوانستند شواهد قانع کننده ای ارائه کنند که نشان دهد موش هایی که علائم بیماری عصبی را نشان می دادند به بیماری پریون آلوده شده بودند.

در واقع محققان کانادایی نتوانستند عفونت را با استفاده از آزمایش ‌های اپیدمیولوژیک استاندارد تأیید کنند که به گفته او احتمالاً نتیجه‌گیری که CWD می‌تواند از سد گونه‌ها عبور کند را به چالش می ‌کشد. 

ریس در ادامه توضیحات خود افزود:‌ شما نمی توانید انتقال بیماری پریون را تنها بر اساس علائم بالینی پایه گذاری کنید. ما و سایرین مکرراً در حیوانات آزمایشگاهی سالخورده شاهد علائم بالینی هستیم. باید آزمایش‌های تاییدی مثبت، ترجیحاً بیش از یک مورد، در هر حیوانی وجود داشته باشد، و این مورد در مطالعه محققان کانادایی دیده نمی شود.

به گزارش سیناپرس، بیماری زامبی شدن گوزن ها یک بیماری خاص است که گونه های مختلف گوزن از جمله گوزن شمالی، گوزن سیکا و … را مبتلا می کند.

این بیماری در برخی مناطق آمریکای شمالی از جمله کانادا و ایالات متحده، نروژ و کره جنوبی یافت شده و ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا حیوان آلوده علائمی را نشان دهد که می تواند شامل کاهش شدید وزن ، عدم تعادل و سکندری خوردن، بی حالی و سایر علائم عصبی باشد. این بیماری می تواند گوزن ها را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

زامبی شدن برای گوزن ها  است و هیچ درمان یا واکسنی برای آن وجود ندارد. در یک مورد خاص، تصویری از یک گوزن زامبی با زخمی عجیب روی تنش منتشر شده است که باعث شگفتی پژوهشگران شده و هنوز دلیل آن شناسایی نشده است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Acta Neuropathologica منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل